Økonomireglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Revisjon av reglement
  3. 3 Økonomireglementets formål og virkeområde
    1. 3.1 Delegering av fullmakter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budsjett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Livssykluskostnader
    3. 10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år
    4. 10.4 Regelverk
    5. 10.5 Rapportering til kommunestyret
    6. 10.6 Arbeidet med investeringer
  11. 11 Reglement for finansering av investeringer
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  12. 12 Reglement for låneopptak
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å ta opp lån
  13. 13 Reglement for utlån
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å gi utlån
  14. 14 Reglement for nedskrivning av tap
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Myndighet til å gjennomføre nedskrivning av tap
  15. 15 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 15.1 Regelverk
    2. 15.2 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  16. 16 Reglement for strykninger
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  17. 17 Reglement for innkjøp
    1. 17.1 Innledning og bakgrunn
    2. 17.2 Regelverk

16 Reglement for strykninger

16.1 Innledning og bakgrunn

Ved regnskapsavslutningen skal det gjennomføres strykninger i driftsregnskapet dersom et foreløpig regnskap viser merforbruk, og tilsvarende skal det gjennomføres strykninger av disposisjoner i investeringsregnskapet dersom det foreløpige regnskapet viser udekket. Disse forskriftsbaserte reglene vil overstyre budsjettvedtak for de postene som berøres.

16.2 Regelverk

Strykningsreglene er inntatt i Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv. i kapittel 4. 

Forskriften inneholder ikke uttømmende regler om i hvilken rekkefølge strykninger skal foretas. Der forskriften åpner for dette, må rekkefølgen reguleres nærmere i et internt reglement. 

Så lenge merforbruket er så stort at alle disposisjonene må strykes, er dette en ren teknisk operasjon. Derfor gjøres dette i forbindelse med regnskapsavslutningen med hjemmel i budsjett- og regnskapsforskriften (forskriften krever at disposisjoner revurderes).

Dersom strykningene innebærer at bare overføringen til investeringsregnskapet blir strøket (helt eller delvis), er også dette en ren teknisk operasjon. 

Dersom strykningen delvis berører overføring til investeringsregnskapet vedtatt av underordnet organ, kan det bli en vurdering av hvilke overføringer som skal gjennomføres, og hvilke som ikke skal gjennomføres. Slike tilfelle må reguleres i et reglement. 

Det er også formålstjenlig at et reglement gir nærmere retningslinjer for hvordan delvis strykning av avsetning til disposisjonsfondet skal håndteres.

16.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger

Rådmannen delegeres myndighet til å gjennomføre strykninger etter kapittel 4 i forskriften. 

Ved delvise strykninger delegeres rådmannen myndighet til selv å avgjøre rekkefølgen innenfor bestemmelsene i kapittel 4 i forskriften. Posten for overføring til investering reduseres hvis det er nødvendig for å unngå at overføringen medfører avsetning av løpende inntekter på investeringsfond. Blant annet er dette aktuelt hvis investeringsregnskapet viser et (foreløpig) udisponert beløp, og det dermed er spørsmål om hvilken finansieringskilde, eksempelvis bruk av lån eller bruk av ubundet investeringsfond, som skal reduseres først. 

Overføringsposten kan bestå av overføring gjort av et underordnet organ. Dersom denne strykes og strykningen medfører et udekket beløp i investeringsregnskapet, innebærer forslaget at det er organet med budsjettmyndigheten som må avgjøre hvordan inndekningen skal skje.