3 Økonomireglementets formål og virkeområde
Økonomireglement skal ivareta kommunelovens grunnleggende krav til økonomiforvaltningen, og bidra til at kommunen forvalter økonomien slik at den økonomiske handleevnen blir ivaretatt over tid.
Utgangspunktet for reglementet er rammer og retningslinjer som følger av kommuneloven med tilhørende forskrifter.
I tillegg til nevnte sentrale lover og forskrifter kommer også kommunes egne retningslinjer og reglementer.
Videre vises det til GKRS – Foreningen for god kommunal regnskapsskikk, som har en sentral rolle i forhold til budsjett- og regnskapsprinsipper.
Rådmannen har fullmakt til å gjennomføre endringer i reglementet som følge av vedtak i kommunestyret eller lovendringer, samt endringer av teknisk eller administrativ karakter.
3.1 Delegering av fullmakter
Det er stadfestet i kommuneloven § 5-3 at kommunestyret er øverste beslutningsmyndighet i kommunen. Kommunestyret kan delegere myndighet til å treffe vedtak til andre folkevalgte organer, ordføreren eller rådmannen innenfor lovverket og øvrige rammer. Alle kommuner skal ha et reglement for delegasjon av avgjørelsesmyndighet og for innstillingsrett (jf. kommuneloven § 5-14).
Tysvær kommune sitt delegeringsreglement gir en detaljert oversikt over hvordan fullmakter og oppgaver er delegert videre i til de ulike myndighetsnivåene i organisasjonen. (www.kf.no).
Økonomireglement for Tysvær kommune er supplementerende til delegeringsreglementet for å oppnå ytterlig grad av spesifikasjon for å tydeliggjøre kommunestyrets delegering.
Videredelegering av fullmakter
Rådmannen gis fullmakt til å delegere avgjørelsesmyndighet i saker som rådmannen i medhold av økonomireglementet er gitt myndighet til å fatte vedtak i.
Budsjettekniske korreksjoner
Rådmannen gis fullmakt til å foreta budsjettekniske korreksjoner.
Priser for kommunale ytelser
Rådmannen gis fullmakt til å vedta nye priser på kommunale ytelser som ikke er hjemlet i lov eller ikke fastsatt av kommunestyret. Rådmannen gis fullmakt til å fastsette priser på interne leveranser/tjenester i kommune når slike ikke er fastsatt av kommunestyret.
Oppretting og inndragning av stillinger
Rådmannen gis fullmakt til å opprette og inndra stillinger innenfor rammen av vedtatt budsjett.
Særnamsmyndigheten
Rådmannen delegeres særnamnsmyndigheten fra 01.11.2020, da skatteoppkreveren ble overført staten etter de lover/forskrifter hvor slik myndighet er gitt.
Bankfullmakt
Rådmannen delegeres myndighet til å disponere kasse, bank, postgiro og driftskreditter.
Internkontroll
Rådmannen skal påse at det utøves tilstrekkelig internkontroll med administrasjonens virksomhet, jf. kommuneloven § 25-1.
Rådmannen er ansvarlig for at kommunes økonomiforvaltning har en forsvarlig intern styring og kontroll. Det skal etableres administrative rutiner som sørger for at budsjettoppfølgingen er gjenstand for betryggende kontroll og at utøvelsen skjer i tråd med gjeldende økonomireglement, samt gjeldende lover og forskrifter.
Rådmannen skal minst én gang i året rapportere til kommunestyret om internkontroll og om resultater fra statlig tilsyn, jf. kommuneloven § 25-2.