Økonomireglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Revisjon av reglement
  3. 3 Økonomireglementets formål og virkeområde
    1. 3.1 Delegering av fullmakter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budsjett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Livssykluskostnader
    3. 10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år
    4. 10.4 Regelverk
    5. 10.5 Rapportering til kommunestyret
    6. 10.6 Arbeidet med investeringer
  11. 11 Reglement for finansering av investeringer
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  12. 12 Reglement for låneopptak
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å ta opp lån
  13. 13 Reglement for utlån
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å gi utlån
  14. 14 Reglement for nedskrivning av tap
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Myndighet til å gjennomføre nedskrivning av tap
  15. 15 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 15.1 Regelverk
    2. 15.2 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  16. 16 Reglement for strykninger
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  17. 17 Reglement for innkjøp
    1. 17.1 Innledning og bakgrunn
    2. 17.2 Regelverk

3 Økonomireglementets formål og virkeområde

Økonomireglement skal ivareta kommunelovens grunnleggende krav til økonomiforvaltningen, og bidra til at kommunen forvalter økonomien slik at den økonomiske handleevnen blir ivaretatt over tid. 

Utgangspunktet for reglementet er rammer og retningslinjer som følger av kommuneloven med tilhørende forskrifter. 

I tillegg til nevnte sentrale lover og forskrifter kommer også kommunes egne retningslinjer og reglementer. 

Videre vises det til GKRS – Foreningen for god kommunal regnskapsskikk, som har en sentral rolle i forhold til budsjett- og regnskapsprinsipper. 

Rådmannen har fullmakt til å gjennomføre endringer i reglementet som følge av vedtak i kommunestyret eller lovendringer, samt endringer av teknisk eller administrativ karakter. 

3.1 Delegering av fullmakter

Det er stadfestet i kommuneloven § 5-3 at kommunestyret er øverste beslutningsmyndighet i kommunen. Kommunestyret kan delegere myndighet til å treffe vedtak til andre folkevalgte organer, ordføreren eller rådmannen innenfor lovverket og øvrige rammer. Alle kommuner skal ha et reglement for delegasjon av avgjørelsesmyndighet og for innstillingsrett (jf. kommuneloven § 5-14). 

Tysvær kommune sitt delegeringsreglement gir en detaljert oversikt over hvordan fullmakter og oppgaver er delegert videre i til de ulike myndighetsnivåene i organisasjonen. (www.kf.no). 

Økonomireglement for Tysvær kommune er supplementerende til delegeringsreglementet for å oppnå ytterlig grad av spesifikasjon for å tydeliggjøre kommunestyrets delegering. 

 

Videredelegering av fullmakter 

Rådmannen gis fullmakt til å delegere avgjørelsesmyndighet i saker som rådmannen i medhold av økonomireglementet er gitt myndighet til å fatte vedtak i. 

Budsjettekniske korreksjoner 

Rådmannen gis fullmakt til å foreta budsjettekniske korreksjoner. 

Priser for kommunale ytelser 

Rådmannen gis fullmakt til å vedta nye priser på kommunale ytelser som ikke er hjemlet i lov eller ikke fastsatt av kommunestyret. Rådmannen gis fullmakt til å fastsette priser på interne leveranser/tjenester i kommune når slike ikke er fastsatt av kommunestyret. 

Oppretting og inndragning av stillinger 

Rådmannen gis fullmakt til å opprette og inndra stillinger innenfor rammen av vedtatt budsjett. 

Særnamsmyndigheten

Rådmannen delegeres særnamnsmyndigheten fra 01.11.2020, da skatteoppkreveren ble overført staten etter de lover/forskrifter hvor slik myndighet er gitt. 

Bankfullmakt 

Rådmannen delegeres myndighet til å disponere kasse, bank, postgiro og driftskreditter. 

Internkontroll 

Rådmannen skal påse at det utøves tilstrekkelig internkontroll med administrasjonens virksomhet, jf. kommuneloven § 25-1.

Rådmannen er ansvarlig for at kommunes økonomiforvaltning har en forsvarlig intern styring og kontroll. Det skal etableres administrative rutiner som sørger for at budsjettoppfølgingen er gjenstand for betryggende kontroll og at utøvelsen skjer i tråd med gjeldende økonomireglement, samt gjeldende lover og forskrifter. 

Rådmannen skal minst én gang i året rapportere til kommunestyret om internkontroll og om resultater fra statlig tilsyn, jf. kommuneloven § 25-2.