10.1 Innledning og bakgrunn
Som investering anses anskaffelser av eiendeler av vesentlig verdi (minst 100.000 kroner), som er bestemt til eget, varig eie eller bruk, samt påkostning på allerede eksisterende varige driftsmidler, jf. KRS nr 4. Med varig menes en økonomisk levetid på minst 3 år regnet fra anskaffelsestidspunktet.
Alle investeringer skal utgiftsføres i investeringsregnskapet og aktiveres i balansen. Som påkostning klassifiseres utgifter som påløper for å føre anleggsmidlet til en annen stand- eller bedre standard- enn det var i da det opprinnelig ble anskaffet av kommunen. Det vil si utgifter som øker et anleggsmiddels bruksverdi. Påkostning regnskapsføres i investeringsregnskapet.
Alle investeringer skal budsjetteres og regnskapsføres i investeringsbudsjett/- regnskapet. Dersom det skulle være nødvendig å fremme forslag om investeringer utenom den ordinære planleggingsprosessen, skal rådmannen legge frem behovsutredning til formannskapet som sender sak til kommunestyret for endelig vedtak.
Investeringsbudsjettet kan være fastsatt som brutto utgifter og inntekter pr. virksomhetsområde, eller brutto utgifter og inntekter pr. investeringsprosjekt. Det kan også være krav om at investeringsprosjekter over visse beløp skal ha et samlet kostnadsoverslag med tilhørende finansieringsplan. Ut over bevilgninger til organisatoriske enheter eller prosjekter kan det komme sentrale bevilgninger til for eksempel utlån og mottatte avdrag på utlån, kjøp og salg av aksjer og salg av eiendommer, bygg og anlegg.
10.2 Livssykluskostnader
Ved utredning av nye investeringsprosjekter skal reelle alternativer vurderes. Kalkyler av livssykluskostnader er et nyttig verktøy for å vurdere den reelle kostnaden ved ulike alternativer og en del av analysearbeidet for vurdering av økonomisk levedyktighet og kvalitetssikring av beslutningsgrunnlaget.
10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år
Investeringsbudsjettet er ettårig. Dette innebærer at et investeringsprosjekt som vil gå over flere budsjettår, må tas inn i investeringsbudsjettet kun med den delen av utgiftene til prosjektet som forventes i det aktuelle budsjettåret. Bevilgninger til resterende del av utgiftene til et flerårig prosjekt må deretter tas inn i de påfølgende års budsjetter i takt med prosjektets fremdrift. Samtidig innebærer dette at vedtak om totale kostnadsrammer for flerårige enkeltprosjekter må gis som tillegg til den obligatoriske oppstillingen av investeringsbudsjettet, og utgiftene må fordeles på de enkelte år i økonomiplanen.
Budsjetterte prosjekter som ikke er iverksatt eller fullført innenfor planlagt budsjettår, skal tas med i årsbudsjettet for påfølgende år, enten i det ordinære budsjettvedtaket eller i forbindelse med en budsjettregulering.
10.4 Regelverk
Kommuneloven med forskrift har ikke noen egne bestemmelser på hvordan man skal følge opp investeringsprosjekter. Loven med forskrift har derimot bestemmelser angående finansiering og brutto/netto rammer. Tysvær Kommune skal utarbeide interne rutiner for oppfølging av investeringsprosjekter.
10.5 Rapportering til kommunestyret
Det rapporteres på investeringene til kommunestyret i forbindelse ved tertialrapporteringer og i årsrapporten. Ved behov kan det også rapporteres særskilt til politiske organ gjennom året.
10.6 Arbeidet med investeringer
Et investeringsprosjekt gjennomføres i flere faser; helt fra idefasen, via planlegging, selve prosjektgjennomføringen og til driftsfasen*.
Et viktig element i gode investeringsprosesser er at prosjektene og alternativene er tilstrekkelig utredet og kvalitetssikret:
1. Kvalitetssikring av investeringsprosjekter
For alle investeringsprosjekter i kommunen skal det foreligge et beslutningsgrunnlag som er tilstrekkelig kvalitetssikret før prosjektet vedtas. Kravet til beslutningsgrunnlag vil kunne variere ut fra type investering, kompleksitet/usikkerhet og økonomisk omfang.
2. Generell prosessbeskrivelse for større investeringsprosjekter
1. Investeringsbehov ytres i økonomiplanarbeid fra resultatområdene. Rådmannen avgjør hvilken investeringsprosjekter som skal fremmes i økonomiplanfremlegg.
2. Det skal utarbeides en behovsanalyse. Hovedkravene til prosjektet skal defineres, og alternative løsninger utredes. Kostnadsanslag for investeringen og forventede kostnader gjennom investeringens levetid for aktuelle alternativer og gjennomføringsmodeller skal beregnes. Dette beslutningsunderlaget skal kvalitetssikres.
Dersom kvalitetssikringen konkluderer med at beslutningsgrunnlaget er kvalitetsmessig godt nok til at kommunen kan vurdere å gå videre med prosjektet, avgjør kommunestyret hvilket alternativ som skal planlegges for gjennomføring.
Deretter gjennomføres et forprosjekt for å fremskaffe gjennomarbeidede kostnadsanslag og plan for fremdrift, organisering mv. Dette materialet skal kvalitetssikres før det avgjøres om prosjektet skal foreslås gjennomført. Det skal legges en styringsramme til grunn ved budsjettering av nye investeringsprosjekter. Budsjettrammen skal være mest mulig nøyaktig etter forutsetningene som foreligger ved budsjetteringstidspunktet. Det skal også tas høyde for en tilstrekkelig sikkerhetsmargin til uforutsette utgifter.
Når det er gitt bevilgning til et prosjekt må det sikres at den etterfølgende detaljplanleggingen er kvalitetsmessig tilfredsstillende før prosjektet igangsettes. Ved gjennomføringen må det sikres tilfredsstillende rutiner for å ha løpende oversikt over utviklingen i kostnader og i fremdrift samt rutiner for rapportering.
3. Kommunalt engasjement i private investeringsprosjekter og andre kommuners offentlige pålagte investeringer
Kommunestyret forutsetter at kommunen ikke engasjerer seg i byggeprosjekter der finansieringsplanene er urealistiske.
Kommunestyret må avgjør om Tysvær kommune skal engasjere seg i private eller andre kommuners investeringsprosjekter.
*NTNU Concept rapport nr. 45 https://www.ntnu.no/documents/1261860271/1262010703/Concept_45_web_A4_no.pdf/ f8d0ff12-1ec4-4475-9b1e-158cc003a946