Økonomireglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Revisjon av reglement
  3. 3 Økonomireglementets formål og virkeområde
    1. 3.1 Delegering av fullmakter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budsjett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Livssykluskostnader
    3. 10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år
    4. 10.4 Regelverk
    5. 10.5 Rapportering til kommunestyret
    6. 10.6 Arbeidet med investeringer
  11. 11 Reglement for finansering av investeringer
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  12. 12 Reglement for låneopptak
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å ta opp lån
  13. 13 Reglement for utlån
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å gi utlån
  14. 14 Reglement for nedskrivning av tap
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Myndighet til å gjennomføre nedskrivning av tap
  15. 15 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 15.1 Regelverk
    2. 15.2 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  16. 16 Reglement for strykninger
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  17. 17 Reglement for innkjøp
    1. 17.1 Innledning og bakgrunn
    2. 17.2 Regelverk

14 Reglement for nedskrivning av tap

14.1 Innledning og bakgrunn

Med fordringer menes her krav på vederlag oppstått som følge av kommunens salg av varer, tjenester og anleggsmidler på kreditt. Kredittsalget inntektsføres når dette er kjent i samsvar med anordningsprinsippet og det balanseføres som kortsiktig fordring (omløpsmiddel). I samsvar med regnskapsforskriften § 3-3, 1. ledd skal fordringen nedskrives til virkelig verdi dersom denne er lavere enn anskaffelseskost (pålydende). For å finne det sannsynlige eller forventede tapet må en ta utgangspunkt i det beløp som kan forventes innbetalt i tilknytning til den enkelte fordring. Differansen mellom fordringens anskaffelseskost og virkelig verdi må regnskapsføres i kommunens bevilgningsregnskap for ikke å bryte de grunnleggende sammenhengene i kommuneregnskapet. 

Når det gjelder avskrivning av kortsiktige fordringer, skal belastningen (tapet) føres i den enhet inntekten tidligere er inntektsført og på en egen utgiftsart. 

Regler for saker som kan avskrives før tyngre innfordring iverksettes. 

Avskriving kan skje: 

I forbindelse med forhandlinger ved utenomrettslige gjeldsforhandlinger

  • Låntaker er varig ute av stand til å betjene lånet
  • Når sosiale vurderinger i henhold til lov om sosiale tjenester tilsier dette
  • Saker under gjeldsordningsloven der namsretten har avsagt en kjennelse
  • Avtaler med skyldner om delvis sletting av gjeld 
  • Andre saker hvor tyngre innfordring er forsøkt. 

 

Regler for saker som kan avskrives etter innfordring

Avskriving kan skje: 

  • Etter samme regler som for de fire første prikkpunktene ovenfor
  • Det kan inngås nedbetalingsavtaler med låntaker. Overholdes ikke avtalene forfaller hele lånet til betaling. Det vurderes om det er grunnlag for å gjennomføre en dekning av kravet gjennom namsmannen. Om dette ikke er tilfelle må hele lånebeløpet avskrives

14.2 Regelverk

Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv. § 3-2, 1. ledd og § 3-3, 1. ledd regulerer nedskrivningsplikten (tap på utlån/fordringer klassifisert som anleggsmidler og omløpsmidler.

14.3 Myndighet til å gjennomføre nedskrivning av tap

Rådmannen delegeres myndighet til:

Kortsiktige fordringer:

Kortsiktige fordringer i økonomireglement
Område Delegasjon
Saker som er konstatert uerholdelige - Forsøkt innfordret/tvangsinndrevet Rådmannen
Saker som ender opp med konkurs/Akkord Ved konkurs er det rådmannen. Ved akkord gis rådmannen fullmakt til delvis avskriving av kravet.
Saker som er foreldet Rådmannen. Dokumentasjon av årsak til foreldelse.
Saker under Gjeldsordningsloven Rådmannen
Saker hvor det inngås avtale om delvis sletting av gjelden Rådmannen
Saker hvor tvangsinnfordring ikke er gjennomført - rådmannens vurderin/skjønn Hovedregel er at alle krav skal innfordres. Rådmannen gis fullmakt til å avskrive.

 

Det vurderes avskrivninger minimum en gang pr år, og foretatte avskrivninger rapporteres.

Videreutlån:

Videreutlån i økonomireglement
Område Delegasjon
Saker som er konstatert uerholdelige - Forsøkt innfordret/tvangsinndrevet Rådmannen
Saker som er foreldet Rådmannen
Saker under Gjeldsordningsloven Rådmannen
Utenomrettslige gjeldsforhandlinger Rådmannen
Saker hvor det inngås avtale om delvis sletting av gjelden Rådmannen
Saker hvor tvangsinnfordring ikke er gjennomført - Rådmannens vurdering/skjønn Rådmannen

Ettergivelse av påløpte renter og gebyrer i forbindelse med innfordringa følger reglene for kortsiktige fordringer. 

Det vurderes avskrivninger minimum en gang pr år, og foretatte avskrivninger rapporteres. Alle delegasjoner i tabellen er videredelegert ihht gjeldende delegasjonsreglement i Tysvær kommune. 

Sosiallån:

Per 01.01.2021 tildeler Tysvær kommune gjennom NAV ikke sosiallån. Ved eventuell ny vurdering gjelder følgende:

Rådmannen har ansvar for

  • Avskriving av lån
  • Avtale om nye avbetalingsordninger

Ettergivelse av påløpte renter og gebyrer i forbindelse med innfordring følger reglene for kortsiktige fordringer.

Det vurderes avskrivninger minimum en gang pr år, og foretatte avskrivninger.