6.1 Innledning og bakgrunn
Kommuneloven har krav om at årsbudsjett skal vise kommunestyrets prioriteringer og bevilgninger og de målene og premissene som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på. Dokumentet skal også vise utviklingen i kommunens økonomi, utviklingen i gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser. Vedtaket om årsbudsjett skal angi hvor mye lån som skal tas opp i budsjettåret.
Når det gjelder årsbudsjettet, skal alle budsjettforslag lagt frem i formannskapet legges frem for kommunestyret. Loven bestemmer at økonomiplanen og årsbudsjettet skal vise kommunestyrets prioriteringer og bevilgninger og de målene og premissene som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på.
6.2 Regelverk
Bestemmelsene om økonomiplan er regulert i kommuneloven § 11-9, § 11-10, § 14-2, § 14-3, § 14-4, § 14-5, § 14-9, § 14-10, § 14-17, § 24-5, § 28-1, § 28-3, § 28-5, § 29-4 og Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv.
6.3 Myndighet til å utarbeide budsjett
1. Rådmannens ansvar
På grunnlag av vedtatt økonomiplan, utarbeider rådmannen forslag til årsbudsjett (talldel) for neste år bestående av investeringsbudsjett og driftsbudsjett. Budsjettet skal fremstilles i nettobeløp på de vedtatte ramme kommunestyret har bestemt at budsjettet skal legges frem på.
Rådmannens forslag forelegges formannskapet og rådene til uttale slik det fremgår i delegeringsreglementet.
2. Kommunestyrets ansvar
Kommunestyret vedtar årsbudsjettet. Vedtaket treffes på grunnlag av fremlagte budsjettforslag i formannskapet.
3. Formannskapets ansvar
Formannskapet legger frem alle samlete økonomiplanforslag i formannskapet i åpent møte. Økonomiplan – og budsjettforslagene legges ut til offentlig ettersyn i 14 dager.
4. Årsbudsjettets innhold og inndeling
- Årsbudsjettet er en bindende plan for kommunens midler og anvendelsen av disse i budsjettåret.
- Kommunestyrets prioriteringer samt de målsettinger og premisser som budsjettet bygger på, skal komme tydelig frem.
- Budsjettet skal fremstilles i ett samlet dokument, hvor drifts- og investeringsbudsjettet inngår.
- Budsjettet vedtas på tall på nettorammer som kommunestyret har gjort vedtak om.
5. Netto budsjettrammer
Hvilke resultatområder som gjelder til enhver tid vil være avhengig av politisk og administrativ organisering og fremgår av de årlige budsjettvedtakene. Ved inngangen av 2021 har Tysvær kommune i tillegg til tjenesteovergripende fellesområde følgende resultatområder:
- Stab og politisk styring
- Oppvekst og kultur
- Helse og mestring
- Teknisk
Det vedtas også rammen for Kirkelig Fellesråd.