Økonomireglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Revisjon av reglement
  3. 3 Økonomireglementets formål og virkeområde
    1. 3.1 Delegering av fullmakter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budsjett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Livssykluskostnader
    3. 10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år
    4. 10.4 Regelverk
    5. 10.5 Rapportering til kommunestyret
    6. 10.6 Arbeidet med investeringer
  11. 11 Reglement for finansering av investeringer
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  12. 12 Reglement for låneopptak
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å ta opp lån
  13. 13 Reglement for utlån
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å gi utlån
  14. 14 Reglement for nedskrivning av tap
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Myndighet til å gjennomføre nedskrivning av tap
  15. 15 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 15.1 Regelverk
    2. 15.2 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  16. 16 Reglement for strykninger
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  17. 17 Reglement for innkjøp
    1. 17.1 Innledning og bakgrunn
    2. 17.2 Regelverk

12 Reglement for låneopptak

I

12.1 Innledning og bakgrunn

I kommuneloven tydeliggjøres det at kommuner ikke kan inngå avtaler som innebærer vesentlig finansiell risiko. Forbudet gjelder i prinsippet også låneavtaler. 

Selv om låneavtalene i seg selv normalt ikke vil utgjøre vesentlig finansiell risiko, kan vesentlig finansiell risiko imidlertid oppstå på porteføljebasis dersom det er store låneforfall innenfor en kort periode. 

Det er derfor viktig at det ved behov etableres rammer for maks. forfall av lån innenfor 12 mnd.

12.2 Regelverk

Finansreglementet skal i henhold til kommuneloven § 14-13, 1. ledd inneholde bestemmelser som hindrer kommunen eller fylkeskommunen i å ta en vesentlig finansiell risiko i finans- og gjeldsforvaltningen, og som sikrer at løpende betalingsforpliktelser kan innfris ved forfall. 

Etter kommuneloven § 14-1, 3. ledd skal kommuner innrette sin økonomiforvaltning slik at kommunen kan dekke sine betalingsforpliktelser ved forfall, herunder betalingsforpliktelser som oppstår ved at lån uten avdrag forfaller og må refinansieres. 

12.3 Myndighet til å ta opp lån

Rådmannen delegeres myndighet til å effektuere låneopptak i henhold til vedtak i kommunestyret (inkluderer å inngå finansielle leieavtaler og driftskreditt), og legge ved den nødvendige dokumentasjon som banker og kredittinstitusjoner krever i henhold til kommuneloven. Delegeringen må gjøres innenfor de rammer som kommuneloven § 14-1, 3. ledd og § 14-13, 1. ledd setter. 

Rådmannen delegeres også myndighet til å refinansiere lån.