Finansreglement for Tysvær kommune

  1. 1 Finansreglementets virkeområde
    1. 1.1 Hensikten med reglementet
    2. 1.2 Hvem reglementet gjelder for
  2. 2 Hjemmel og gyldighet
    1. 2.1 Hjemmel
    2. 2.2 Gyldighet
  3. 3 Forvaltning og forvaltningstyper
  4. 4 Formålet med kommunens finansforvaltning
  5. 5 Generelle rammer og begrensninger
  6. 6 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål
    1. 6.1 Innskudd i bank
    2. 6.2 Andeler i pengemarkedsfond
    3. 6.3 Direkte eie av verdipapirer
    4. 6.4 Felles plasseringsbegrensninger
    5. 6.5 Rapportering
    6. 6.6 Avkastningsmål
  7. 7 Forvaltning av kommunens langsiktige finansielle aktiva
    1. 7.1 Formål
    2. 7.2 Overordnede investeringsrammer
      1. 7.2.1 Generelt
      2. 7.2.2 Likviditetsmål
    3. 7.3 Produktspekter
    4. 7.4 Risikorammer
      1. 7.4.1 Likviditetsrisiko
      2. 7.4.2 Kredittrisiko
      3. 7.4.3 Risikoklasser
      4. 7.4.4 Plasseringsbegrensninger - risikoklasse
      5. 7.4.5 Plasseringsbegrensninger - Debitor
    5. 7.5 Avkastningsmål og benchmarks
    6. 7.6 Etiske retningslinjer
    7. 7.7 Rapportering
    8. 7.8 Bufferbond
  8. 8 Forvaltning av kommunens gjeld og øvrige finansieringsavtaler
    1. 8.1 Vedtak om opptak av lån
    2. 8.2 Valg av låneinstrumenter
    3. 8.3 Tidspunkt for låneopptak
    4. 8.4 Konkurrerende tilbud
    5. 8.5 Valg av rentebindingsperiode - Bruk av sikringsinstrumenter
    6. 8.6 Størrelse på enkeltlån - Spredning av låneopptak
    7. 8.7 Rapportering
  9. 9 Kommunale garantier og forskottering av tippemidler
    1. 9.1 Kommunale garantier
    2. 9.2 Forskuttering tippemidler
  10. 10 Vurdering og kvalitetssikring av finansiell risiko
    1. 10.1 Risikovurderinger
    2. 10.2 Kvalitetssikring

6 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål

Kommunens midler til driftsformål (herunder ledig likviditet) kan plasseres i bankinnskudd, pengemarkedsfond og rentebærende verdipapirer med kort løpetid. Alle plasseringer skal gjøres i norske kroner (NOK). 

Kommunen kan inngå rammeavtale for å ivareta det løpende behov for banktjenester. Det skal gjøres avtale om trekkrettighet. Denne skal være på maksimum NOK 40 mill. Kommunens driftslikviditet kan plasseres i kommunens hovedbank, eventuelt supplert med innskudd i andre spare- og/eller forretningsbanker. 

Ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål, utover hva som trengs til dekning av kommunens løpende forpliktelser de nærmeste 3 måneder, kan plasseres etter følgende retningslinjer: 

6.1 Innskudd i bank

For bankinnskudd gjelder følgende begrensninger: 

  1. Tidsbinding kan ikke avtales for en periode på mer enn 12 måneder. 
  2. Et enkelt innskudd med tidsbinding kan ikke utgjøre mer enn 50 mill. kroner. 

6.2 Andeler i pengemarkedsfond

For plassering i pengemarkedsfond gjelder følgende: 

  1. Det skal kun plasseres i fond med vektet gjennomsnittlig rentefølsomhet på maksimum 12 måneder. 
  2. Ingen av fondets enkeltpapirer skal ha lavere kredittrating enn tilsvarende BBB- (”investment grade” = oppnådd kredittkarakter/rating). Kredittrating (kredittvurdering) skal foretas av anerkjent kredittratingbyrå, større norske verdipapirforetak, eller de skal være vurdert av forvalter til å ha minimum tilsvarende kredittkvalitet.
  3. Porteføljen i aktuelle fond kan bestå av papirer med inntil 20 % BIS-vekt (risikomål for egenkapitaldekning i banker) herunder:
    • Rentebærende papirer utstedt eller garantert av den norske stat.
    • Rentebærende NOK denominerte papirer utstedt eller garantert av OECD/EØS sone A stater. 
    • Obligasjoner med fortrinnsrett (særskilt sikrede obligasjoner)
    • Rentebærende papirer utstedt eller garantert av norske statsforetak.
    • Rentebærende papirer utstedt eller garantert av norske kommuner eller fylkeskommuner.
    • Rentebærende papirer, i form av ”senior” sertifikat (lavest rangering av risikogjeld etter innskudd) og obligasjonslån, utstedt eller garantert av norske banker eller kredittinstitusjoner. 
  4. Det skal ikke være begrensninger på uttaksretten i fondene som benyttes, og midlene skal alltid være tilgjengelige på få dager.
  5. Samlet vektet gjennomsnittlig løpetid for kreditten i et enkelt pengemarkedsfond skal ikke overstige 12 mnd. 

6.3 Direkte eie av verdipapirer

For direkte plassering i rentebærende papirer gjelder følgende: 

  1. Det skal kun plasseres i rentebærende verdipapirer med kortere durasjon enn 12 måneder til endelig forfall.
  2. Ingen verdipapirer skal ha lavere kredittrating enn tilsvarende BBB- (”investment grade”). Kredittrating skal foretas av anerkjent kredittratingbyrå, større norske verdipapirforetak, eller de skal være vurdert av forvalter til å ha minimum tilsvarende kredittkvalitet. 
  3. Verdipapirer kan ha inntil 20 % BIS-vekt, og kan bestå av: 
    • Rentebærende papirer utstedt eller garantert av den norske stat. 
    • Rentebærende papirer utstedt eller garantert av norske statsforetak. 
    • Rentebærende papirer utstedt eller garantert av norske kommuner eller fylkeskommuner. 
    • Rentebærende papirer, i form av ”senior” sertifikat – og obligasjonslån, utstedt eller garantert av norske banker eller kredittinstitusjoner. 
  4. Ingen enkeltplassering i rentebærende papirer kan utgjøre mer enn NOK 10 mill. Unntatt fra denne begrensningen er plasseringer i statspapirer. 

6.4 Felles plasseringsbegrensninger

  • Kommunens samlete innskudd i bank/kredittinstitusjon (inkl. direkte eie av verdipapirer utstedt eller garantert av institusjonen) skal ikke overstige 2 % av institusjonens forvaltningskapital. Denne begrensingen gjelder ikke innskudd i bank med hovedbankavtale. 
  • Kommunens eierandel i et pengemarkedsfond skal ikke overstige 5 % av fondets forvaltningskapital.

6.5 Rapportering

Rådmannen skal i forbindelse med tertialrapportering per 30. april og per 31. august, legge fram rapporter for kommunestyret som viser status for forvaltningen av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål. I tillegg skal rådmannen etter årets utgang legge fram en rapport for kommunestyret som viser utviklingen gjennom året og status ved utgangen av året. 

Rapporten skal minimum angi følgende: 

  • Fordeling på de ulike plasseringsalternativer/typer aktiva i kroner (markedsverdier) og i prosent av de samlede midler. 
  • Egne rentebetingelser sammenlignet med markedsrenter. 
  • Rådmannens kommentarer knyttet til forvaltningen, og vurdering av tiltak overfor vesentlige avvik i finansreglementet.

6.6 Avkastningsmål

Avkastningen på kortsiktig likviditet skal minimum tilsvare rentebetingelsene kommunen har i sin hovedbankavtale.