Finansreglement for Tysvær kommune

  1. 1 Finansreglementets virkeområde
    1. 1.1 Hensikten med reglementet
    2. 1.2 Hvem reglementet gjelder for
  2. 2 Hjemmel og gyldighet
    1. 2.1 Hjemmel
    2. 2.2 Gyldighet
  3. 3 Forvaltning og forvaltningstyper
  4. 4 Formålet med kommunens finansforvaltning
  5. 5 Generelle rammer og begrensninger
  6. 6 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål
    1. 6.1 Innskudd i bank
    2. 6.2 Andeler i pengemarkedsfond
    3. 6.3 Direkte eie av verdipapirer
    4. 6.4 Felles plasseringsbegrensninger
    5. 6.5 Rapportering
    6. 6.6 Avkastningsmål
  7. 7 Forvaltning av kommunens langsiktige finansielle aktiva
    1. 7.1 Formål
    2. 7.2 Overordnede investeringsrammer
      1. 7.2.1 Generelt
      2. 7.2.2 Likviditetsmål
    3. 7.3 Produktspekter
    4. 7.4 Risikorammer
      1. 7.4.1 Likviditetsrisiko
      2. 7.4.2 Kredittrisiko
      3. 7.4.3 Risikoklasser
      4. 7.4.4 Plasseringsbegrensninger - risikoklasse
      5. 7.4.5 Plasseringsbegrensninger - Debitor
    5. 7.5 Avkastningsmål og benchmarks
    6. 7.6 Etiske retningslinjer
    7. 7.7 Rapportering
    8. 7.8 Bufferbond
  8. 8 Forvaltning av kommunens gjeld og øvrige finansieringsavtaler
    1. 8.1 Vedtak om opptak av lån
    2. 8.2 Valg av låneinstrumenter
    3. 8.3 Tidspunkt for låneopptak
    4. 8.4 Konkurrerende tilbud
    5. 8.5 Valg av rentebindingsperiode - Bruk av sikringsinstrumenter
    6. 8.6 Størrelse på enkeltlån - Spredning av låneopptak
    7. 8.7 Rapportering
  9. 9 Kommunale garantier og forskottering av tippemidler
    1. 9.1 Kommunale garantier
    2. 9.2 Forskuttering tippemidler
  10. 10 Vurdering og kvalitetssikring av finansiell risiko
    1. 10.1 Risikovurderinger
    2. 10.2 Kvalitetssikring

10 Vurdering og kvalitetssikring av finansiell risiko

10.1 Risikovurderinger

Det skal til hver rapportering til kommunestyret gjøres følgende atskilte risikovurderinger: 

  1. Renterisikoen for plasseringer av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål og gjeldsporteføljen sett i sammenheng,
    • En ”netto” gjeldsbetraktning som viser kommunens renterisiko angitt i NOK ved en 1 % andel generell endring i den norske rentekurven. 
  2. Den absolutte risikoen i forvaltningen av langsiktige finansielle aktiva
    • Beregne rullerende standardavvik over 36 måneder til porteføljens strategi (benchmark). 
  3. Den relative risikoen i forvaltningen av langsiktige finansielle aktiva 
    • Beregne rullerende relativ volatilitet (standardavviket til differansen mellom faktisk avkastning og strategi avkastning) over 36 måneder.

10.2 Kvalitetssikring

Finansforskriften pålegger kommunestyret å la uavhengig kompetanse vurdere om finansreglementet legger rammer for en finansforvaltning som er i tråd med kommunelovens regler og reglene i finansforskriften. I tillegg skal uavhengig kompetanse vurdere rutinene for vurdering og håndtering av finansiell risiko, og rutiner for å avdekke avvik fra finansreglementet. 

Rådmannen pålegges ansvar for at slike vurderinger innhentes, eksternt eller gjennom kommunerevisjonen. Kvalitetssikring av finansreglementet skal finne sted ved hver endring av reglementet, og før kommunestyret vedtar nytt, endret finansreglement. I denne sammenheng skal det også rapporteres på utført kvalitetssikring av rutinene.