6 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål
Kommunens midler til driftsformål (herunder ledig likviditet) kan plasseres i bankinnskudd, pengemarkedsfond og rentebærende verdipapirer med kort løpetid. Alle plasseringer skal gjøres i norske kroner (NOK).
Kommunen kan inngå rammeavtale for å ivareta det løpende behov for banktjenester. Det skal gjøres avtale om trekkrettighet. Denne skal være på maksimum NOK 40 mill. Kommunens driftslikviditet kan plasseres i kommunens hovedbank, eventuelt supplert med innskudd i andre spare- og/eller forretningsbanker.
Ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål, utover hva som trengs til dekning av kommunens løpende forpliktelser de nærmeste 3 måneder, kan plasseres etter følgende retningslinjer:
6.1 Innskudd i bank
For bankinnskudd gjelder følgende begrensninger:
- Tidsbinding kan ikke avtales for en periode på mer enn 12 måneder.
- Et enkelt innskudd med tidsbinding kan ikke utgjøre mer enn 50 mill. kroner.
6.2 Andeler i pengemarkedsfond
For plassering i pengemarkedsfond gjelder følgende:
- Det skal kun plasseres i fond med vektet gjennomsnittlig rentefølsomhet på maksimum 12 måneder.
- Ingen av fondets enkeltpapirer skal ha lavere kredittrating enn tilsvarende BBB- (”investment grade” = oppnådd kredittkarakter/rating). Kredittrating (kredittvurdering) skal foretas av anerkjent kredittratingbyrå, større norske verdipapirforetak, eller de skal være vurdert av forvalter til å ha minimum tilsvarende kredittkvalitet.
- Porteføljen i aktuelle fond kan bestå av papirer med inntil 20 % BIS-vekt (risikomål for egenkapitaldekning i banker) herunder:
- Rentebærende papirer utstedt eller garantert av den norske stat.
- Rentebærende NOK denominerte papirer utstedt eller garantert av OECD/EØS sone A stater.
- Obligasjoner med fortrinnsrett (særskilt sikrede obligasjoner)
- Rentebærende papirer utstedt eller garantert av norske statsforetak.
- Rentebærende papirer utstedt eller garantert av norske kommuner eller fylkeskommuner.
- Rentebærende papirer, i form av ”senior” sertifikat (lavest rangering av risikogjeld etter innskudd) og obligasjonslån, utstedt eller garantert av norske banker eller kredittinstitusjoner.
- Det skal ikke være begrensninger på uttaksretten i fondene som benyttes, og midlene skal alltid være tilgjengelige på få dager.
- Samlet vektet gjennomsnittlig løpetid for kreditten i et enkelt pengemarkedsfond skal ikke overstige 12 mnd.
6.3 Direkte eie av verdipapirer
For direkte plassering i rentebærende papirer gjelder følgende:
- Det skal kun plasseres i rentebærende verdipapirer med kortere durasjon enn 12 måneder til endelig forfall.
- Ingen verdipapirer skal ha lavere kredittrating enn tilsvarende BBB- (”investment grade”). Kredittrating skal foretas av anerkjent kredittratingbyrå, større norske verdipapirforetak, eller de skal være vurdert av forvalter til å ha minimum tilsvarende kredittkvalitet.
- Verdipapirer kan ha inntil 20 % BIS-vekt, og kan bestå av:
- Rentebærende papirer utstedt eller garantert av den norske stat.
- Rentebærende papirer utstedt eller garantert av norske statsforetak.
- Rentebærende papirer utstedt eller garantert av norske kommuner eller fylkeskommuner.
- Rentebærende papirer, i form av ”senior” sertifikat – og obligasjonslån, utstedt eller garantert av norske banker eller kredittinstitusjoner.
- Ingen enkeltplassering i rentebærende papirer kan utgjøre mer enn NOK 10 mill. Unntatt fra denne begrensningen er plasseringer i statspapirer.
6.5 Rapportering
Rådmannen skal i forbindelse med tertialrapportering per 30. april og per 31. august, legge fram rapporter for kommunestyret som viser status for forvaltningen av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål. I tillegg skal rådmannen etter årets utgang legge fram en rapport for kommunestyret som viser utviklingen gjennom året og status ved utgangen av året.
Rapporten skal minimum angi følgende:
- Fordeling på de ulike plasseringsalternativer/typer aktiva i kroner (markedsverdier) og i prosent av de samlede midler.
- Egne rentebetingelser sammenlignet med markedsrenter.
- Rådmannens kommentarer knyttet til forvaltningen, og vurdering av tiltak overfor vesentlige avvik i finansreglementet.
6.6 Avkastningsmål
Avkastningen på kortsiktig likviditet skal minimum tilsvare rentebetingelsene kommunen har i sin hovedbankavtale.