Finansreglement for Tysvær kommune

  1. 1 Finansreglementets virkeområde
    1. 1.1 Hensikten med reglementet
    2. 1.2 Hvem reglementet gjelder for
  2. 2 Hjemmel og gyldighet
    1. 2.1 Hjemmel
    2. 2.2 Gyldighet
  3. 3 Forvaltning og forvaltningstyper
  4. 4 Formålet med kommunens finansforvaltning
  5. 5 Generelle rammer og begrensninger
  6. 6 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål
    1. 6.1 Innskudd i bank
    2. 6.2 Andeler i pengemarkedsfond
    3. 6.3 Direkte eie av verdipapirer
    4. 6.4 Felles plasseringsbegrensninger
    5. 6.5 Rapportering
    6. 6.6 Avkastningsmål
  7. 7 Forvaltning av kommunens langsiktige finansielle aktiva
    1. 7.1 Formål
    2. 7.2 Overordnede investeringsrammer
      1. 7.2.1 Generelt
      2. 7.2.2 Likviditetsmål
    3. 7.3 Produktspekter
    4. 7.4 Risikorammer
      1. 7.4.1 Likviditetsrisiko
      2. 7.4.2 Kredittrisiko
      3. 7.4.3 Risikoklasser
      4. 7.4.4 Plasseringsbegrensninger - risikoklasse
      5. 7.4.5 Plasseringsbegrensninger - Debitor
    5. 7.5 Avkastningsmål og benchmarks
    6. 7.6 Etiske retningslinjer
    7. 7.7 Rapportering
    8. 7.8 Bufferbond
  8. 8 Forvaltning av kommunens gjeld og øvrige finansieringsavtaler
    1. 8.1 Vedtak om opptak av lån
    2. 8.2 Valg av låneinstrumenter
    3. 8.3 Tidspunkt for låneopptak
    4. 8.4 Konkurrerende tilbud
    5. 8.5 Valg av rentebindingsperiode - Bruk av sikringsinstrumenter
    6. 8.6 Størrelse på enkeltlån - Spredning av låneopptak
    7. 8.7 Rapportering
  9. 9 Kommunale garantier og forskottering av tippemidler
    1. 9.1 Kommunale garantier
    2. 9.2 Forskuttering tippemidler
  10. 10 Vurdering og kvalitetssikring av finansiell risiko
    1. 10.1 Risikovurderinger
    2. 10.2 Kvalitetssikring

8 Forvaltning av kommunens gjeld og øvrige finansieringsavtaler

8.1 Vedtak om opptak av lån

Kommunestyret fatter vedtak om opptak av nye lån i budsjettåret. Slikt vedtak skal som minimum angi:

  • Lånebeløp
  • Nedbetalingstid
  • Formål

Med utgangspunkt i kommunestyrets vedtak skal det gjennomføres låneopptak, herunder godkjenning av lånevilkår, og for øvrig forvaltning av kommunens innlån etter de retningslinjer som framgår av dette reglementet, og i tråd med bestemmelsene i Kommunelovens § 14- 14 om låneopptak. 

Det kan også tas opp lån til refinansiering av eksisterende gjeld. 

8.2 Valg av låneinstrumenter

Det kan kun tas opp lån i norske kroner. 

Lån kan tas opp som direkte lån i offentlige og private finansinstitusjoner, samt i livselskaper. Det er også adgang til å legge ut lån i sertifikat- og obligasjonsmarkedet.

Lån kan tas opp som åpne serier (rammelån) og uten avdrag (bulletlån). Obligasjonslån utstedt av kommunen kan børsnoteres. 

Finansiering kan også skje gjennom finansiell leasing. 

Grønne lån skal vurderes dersom kommunen har investeringsprosjekt som tilfredsstiller kriteriene for opptak av grønt lån. 

8.3 Tidspunkt for låneopptak

Låneopptakene skal vurderes opp mot likviditetsbehov, vedtatt investeringsbudsjett, forventninger om fremtidig renteutvikling og generelle markedsforhold. 

8.4 Konkurrerende tilbud

Låneopptak skal søkes gjennomført til markedets gunstigste betingelser. Det skal normalt innhentes minst 2 konkurrerende tilbud fra aktuelle långivere. Prinsippet kan fravikes ved låneopptak i statsbank (f.eks etableringslån i Husbanken). Det kan gjøres unntak fra denne regelen for situasjoner hvor kommunen velger å legge ut sertifikat- eller obligasjonslån gjennom å gi en tilrettelegger et eksklusivt mandat.

8.5 Valg av rentebindingsperiode - Bruk av sikringsinstrumenter

Styring av låneporteføljen skal skje ved å optimalisere låneopptak og rentebindingsperiode i forhold til oppfatninger om fremtidig renteutvikling og innenfor et akseptabelt risikonivå gitt et overordnet ønske om forutsigbarhet og stabilitet i lånekostnader. 

Refinansieringsrisikoen skal reduseres ved å spre tidspunkt for renteregulering/forfall. 

For å oppnå ønsket rentebinding, gis det anledning til å ta i bruk framtidige renteavtaler (FRA) og rentebytteavtaler (SWAP). Rentesikringsinstrumentene kan benyttes i den hensikt å endre renteeksponeringen for kommunens lånegjeld. Forutsetninger for å gå inn i slike kontrakter skal være at en totalvurdering av renteforventninger og risikoprofil på et gitt tidspunkt, tilsier at slik endring er ønskelig. Ved inngåelse av rentebytteavtaler skal det avholdes budrunde for å oppnå markedsmessige korrekte rentevilkår. 

Det er ikke tillatt å løsrive derivathandelen fra den øvrige finansforvaltningen, og rapportering og beregninger av nøkkeltall skal inkludere FRA- og SWAP-kontrakter. Hensikten bak hver derivat-kontrakt skal dokumenteres, og kontraktene skal knyttes til underliggende lån eller låneportefølje. 

8.6 Størrelse på enkeltlån - Spredning av låneopptak

Forvaltningen legges opp i henhold til følgende; 

  1. Låneporteføljen skal bestå av færrest mulig lån, dog slik at refinansieringsrisikoen ved ordinære låneforfall begrenses. Andelen lån som forfaller innan en periode på 12 mnd skal ikke overstige mer enn 70 % av total gjeldsportefølje
  2. Et enkeltlån kan ikke utgjøre mer enn 30 % av kommunens samlede gjeldsportefølje 
  3. Under ellers like forhold vil det være formålstjenlig at kommunen fordeler låneopptakene på flere lånegivere. 
  4. Gjennomsnittlig vektet løpetid på lånene (tid til forfall) bør være over 1 år for å redusere refinansieringsrisikoen, og for å regulere hvor stor andel av lånegjelden som kommer til forfall, jfr. punkt 8.5 annet avsnitt. 

8.7 Rapportering

Rådmannen skal i forbindelse med tertialrapportering per 30. april og per 31. august rapportere på status for gjeldsforvaltningen. I tillegg skal rådmannen etter årets utgang rapportere til kommunestyret om utviklingen gjennom og status ved utgangen av året. 

For gjeldsforvaltningen skal det rapporteres om følgende: 

  • Opptak av nye lån så langt i året (endringer i låneporteføljen). 
  • Sammensetning og verdi av låneporteføljen fordelt på de ulike typer passiva. 
  • Løpetid for passiva og gjennomsnittlig rentebinding. 
  • Verdi av lån som forfaller og skal refinansieres innen 12 mnd.
  • Egne rentebetingelser sammenlignet med markedsbetingelser.
  • Rådmannens kommentarer knyttet til låneforvaltningen samt forestående finansierings-/ refinansieringsbehov.