Si din mening om skolereglene

Høsten 2024 får Norge en ny opplæringslov, som inneholder regler for skolen og opplæringen som gis. Loven sier også at kommunen skal lage nye felles skoleregler, som nå ligger ute til høring.

Som innbygger kan du si din mening om forslaget til de nye skolereglene. Derfor ønsker vi at elever, lærere, foreldre, foresatte og alle andre i Tysvær skal få komme med innspill.

Skoleregler er det som til nå er blitt kalt "ordensreglement". De reglene som gjelder i dag kan du lese her (PDF).

Forslag til nye skoleregler Tysvær kommune (PDF, 319 kB)

Vi ønsker blant annet tilbakemeldinger på disse spørsmålene:

• Hvilke regler bør være felles for alle skoler, og hvilke bør skolen få bestemme selv?
  • Er reglene enkle å forstå?
  • Hvilke regler støtter dere? Er det regler dere ikke ønsker å ha med i skolereglene?
  • Hva tenker dere om reaksjonsmåtene skolen kan bruke når en elev har brutt skolereglene?
  • Hvilke ting i skolehverdagen bør elevene være med på å bestemme?

Du står også fritt til å uttale deg om andre ting du synes er viktig.

Alle innspill vil bli vurdert før et endelig forslag til nye skoleregler i Tysvær kommune legges fram for og vedtas av kommunestyret.

Gi innspill

Innspill sendes inn via digitalt skjema

Innspill kan også sendes via post:
Tysvær kommune
saksnr. 24/1478
5575 Aksdal

Høringsfrist er satt til 20.05.2024.