Utviklingsarbeid

Barnehageplan for Tysvær kommune

Tysvær kommune har utarbeida en egen plan for barnehage der man har satt fells mål for barnehager i kommunen. Planen er forpliktende og inneholder fokusområder som barnehagene skal arbeide med.

Planen har fokus på kvalitet og innhold, og skal sikre at barnehagene  i kommunen har høy kvalitet på tilbudet til brukerne. Arbeidet er satt  i sammenheng med ny rammeplan for 2017, og fokus på disse områdene:

  • Relasjonskompetanse
  • Organisasjonskompetanse
  • Utviklingsstøttende barnehage – leik og læringsmiljø
  • Tverrfaglig kompetanse og tidlig innsats
  • Matematisk kompetanse (realfagskompetanse)
  • Digitalkompetanse
  • Bærekraftig utvikling og kulturelt mangfold.


Planen er lagt opp som et godt verktøy for oss som jobbar i barnehagen, med mål, kjernekomponenter og kjennetegn på god praksis.I barnehagen vår har vi utarbeidet en handlingsplan for hvordan vi skal sikre at disse områda i kvalitetsplanen vert kontinuerlig jobbet med. Planen følger månedene, og er sett opp som et årshjul. 

Du kan lese hele kvalitetsplanen her (PDF, 2 MB)

Class - den utviklingstøttende barnehagen

“Den utviklingstøttende barnehagen” er et helhetlig system utarbeidet for å styrke kompetanse og kvalitet i barnehagen. Satsningen kan beskrives som barnehagebasert kompetanseutvikling, noe som innebærer at barnehagen, med ledelsen og alle ansatte deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass.

Alle barnehageansatte har fått og får videre både strukturell og faglig støtte, sammen med sterkt fokus på relasjonskompetanse og anvendelige verktøy for effektivt å kunne støtte barnas sosio-emosjonelle og kognitive utvikling gjennom barnehagedagen. Vi ønsker at kunnskap skal overføres til praksis på en måte som kommer barna til gode.

"Jeg er meg og du er deg"

Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen, og barnehagen skal bidra til at barna trivs og opplever livsglede og mestring. Gjennom "jeg er meg og du er deg" prosjektet følger barnehagen en progresjonsplan som har til hensikt å hjelpe barn å bli trygge og selvstendige individ som tør å si i fra for seg selv og andre om de opplever noe som er vanskelig.

For hver måned bruker vi bøker, spill, rollespill, ulike aktiviteter og lignende for å visualisere og gå dypere inn i tema. I barnehagen handler livsmestring i første rekke om å bidra til at barn utvikler et positivt selvbilde gjennom ulike mestringsopplevelser. Progresjonsplan for dette arbeidet har vi satt inn i kvalitetsplanen, under livsmestring.