Barnehageplan for Tysvær kommune

Tysvær kommune har utarbeidet en egen plan for barnehage der man har satt felles mål for barnehagene i kommunen. Planen er forpliktende og inneholder fokusområder som barnehagene skal arbeide med.

Planen har fokus på kvalitet og innhold, og skal sikre at barnehagene i kommunen har høy kvalitet på tilbudet til brukerne. Arbeidet er satt  i sammenheng med ny rammeplan for 2017, og fokus på disse områdene:

  • Relasjonskompetanse
  • Organisasjonskompetanse
  • Utviklingsstøttende barnehage – lek og læringsmiljø
  • Tverrfaglig kompetanse og tidlig innsats
  • Matematisk kompetanse (realfagskompetanse)
  • Digitalkompetanse
  • Bærekraftig utvikling og kulturelt mangfold.

Planen er lagt opp som et godt verktøy for oss som jobber i barnehagen, med mål, kjernekomponenter og kjennetegn på god praksis. I barnehagen vår har vi utarbeidet en handlingsplan for hvordan vi skal sikre at disse områdene i kvalitetsplanen blir kontinuerlig jobbet med. Planen følger månedene, og er satt opp som et årshjul. 

Du kan lese hele kvalitetsplanen her (PDF, 2 MB)

Rekomp

Vi er kommunens pilot barnehage og skal samarbeide tett med HVL i dette utviklingsarbeidet. Dette arbeidet skal gå over 2 år, fra høsten 2021. Vi har valgt å ha fokus på språk og språkstimulering. Problemstillingen vi har valgt for utviklingen vår er: Hvordan kan personalet utvikle et godt språkmiljø gjennom å være gode, språklige rollemodeller i hverdagen?

Vi skal ha dette som utgangspunkt når vi skal heve kompetansen til hele personalet.

Class

CLASS står for Classroom assessment scoring system (Paro, Hamre og Pianta 2012) og er et verktøy i bruker for å kvalitetssikre arbeidet vi voksne gjør – og dermed også det tilbudet vi gir til barna. Class bygger på de tre domenene emosjonell støtte, organisering av gruppa og støtte til læring og kognitiv utvikling. For å konkretisere og ha mulighet til å kvalitetssikre arbeidet har barnehagen utarbeidet sin egen kvalitetshåndbok, og i denne beskriver vi hva vi mener er viktige faktorer rundt voksenrollen i ulike situasjoner som for eksempel måltid, samling, garderobe, utetid m.m.
For mer utfyllende informasjon se årsplan for barnehagen.

Livsmestring «Eg er meg og du er deg»

Her har fokuset den fysiske og psykiske helsen. Ved å ha god livsmestring bidrar det til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Det skal forebygge at barn opplever krenkelser og mobbing. Barna skal lære å ta kontakt på en god måte, utrykke sine egne meninger og tilegne seg nødvendig informasjon.

Kommunen  har laget en plan hvor dette er hovedfokusområder. Den heter «Eg er meg og du er deg». Det er en plan med en progresjon fra år til år, og starter med de yngste barna.

Du kan lese mer om barnehagens fokusområder i årsplanen vår: