Badevannskvalitet juni 2023

Det ble tatt badevannsprøver på ulike lokasjoner i Tysvær kommune 21.juni, og prøvene er nå analysert.

De fleste viste gode forhold for bading, men det frarådes bading i Fuglavatnet på nåværende tidspunkt på grunn av svært høye E.coli verdier. Analysene viser også noe høye verdier for E.coli i Aksdalsvatnet.

Etter folkehelselovens bestemmelser har lokal helsemyndighet tilsynsansvaret når det gjelder vannkvalitet for friluftsbad.

I Norge er risikoen for å bli syk ved bading normalt liten. En del områder mottar imidlertid lokaliserte eller diffuse utslipp av avløpsvann fra omliggende bebyggelse, industri eller jordbruk, noe som kan føre til overføring av smittsomme sykdommer og fremkalling av allergiske reaksjoner.

Mage-tarminfeksjoner eller akutte luftveisinfeksjoner er mest vanlig. I tillegg kan slike forurensninger gi sårinfeksjoner/slimhinneinfeksjoner eller fremkalle hudirritasjoner/­allergiske reaksjoner ved hudkontakt under bading. I tillegg kan det forekomme oppblomstring av cyanobakterier, såkalte blågrønnalger. Cyanobakterier kan produsere toksiner (giftstoffer) og lukt- og smaksstoffer. Kontakt med toksinene kan gi hudirritasjoner og forgiftninger.

Kriterier

For bedømmelse av vannets hygieniske kvalitet er eventuell forekomst av tarmbakterier av primær interesse.

Det er i juni målt for intestinale enterokokker og Escherichia coli (E.coli), og badeplassene klassifiseres med utgangspunkt i EUs regelverk, med kategoriene utmerket, god, tilstrekkelig og dårlig.

I sommermånedene tester Tysvær kommune kvaliteten på badevannet på utvalgte badeplasser.

I perioder med mye regn kan det stedvis forekomme høyere verdier enn normalt.

Generelt gjelder at dersom vannet ser stygt og forurenset ut, bør man avstå fra å bade. Ofte er det mest forurenset vann like etter større mengder nedbør, og da særlig der badeplassen ligger i nærheten av elveoser.

Badevannskvalitet
Badeplass Vannkvalitet
Gangstø (Hervik) Utmerket
Notaflot Utmerket