Utviklingsarbeid

Være sammen

Den autoritative voksenstilen er et grunnleggende prinsipp i Være Sammen. Det betyr at denne voksenstilen skal utgjøre en viktig del av barnehagens pedagogiske plattform og de ansattes fellesforståelse.

Prinsippet går ut på at de voksne utøver sitt yrke i en dynamisk kombinasjon av varm relasjonsbygging til barnet og en tydelig voksenstil når det gjelder å sette krav og grenser.

Arbeidet med Være Sammen dreier seg om kompetanseutvikling i barnehagen. Målet er å heve kompetansen til alle ansatte i barnehagen, slik at kvaliteten i det daglige arbeidet med barna styrkes. I dette er det sterkt fokus på implementeringsarbeidet, som omhandler hvordan en tar teoriene i bruk. Kjerneinnholdet er autoritative voksne, relasjonsbygging, kommunikasjon, tidlig innsats, håndtering av utfordrende atferd, implementering og organisasjonsutvikling.

Tysværvåg barnehage har flere ansatte som har tatt veilederutdanning i Være Sammen. 

Matematikk

Høsten 2015 startet Tysvær kommune opp et stort mattematikkprosjekt for barnehage og skole. Hun som skal lede prosjektet heter Gerd Bones kjent fra matematikksenteret.

I barnehagen er det tre ansatte utenom styrer som utdannes til ressurspersoner og som vil ha i oppgave å spre kunnskap i personalet. Dette er vi godt i gang med og personalet har alt prøvd ut en del oppgaver sammen med barna. Vi har blant annet brukt et opplegg som vi har kalt helsestasjon hvor barna tar del i en lekegruppe sammen med en voksen og hvor den voksne legger vekt på å ta i bruk matematiske begrep. Barna har også brukt bamser i ulik størrelse som de teller, sammenligner og kategoriserer.

Samarbeid med UIS

Tysværvåg barnehage har tett samarbeid med Universitetet i Stavanger. Barnehagen er øvingsbarnehage for studenter på barnehagelærerutdanningen. 

Det betyr at vi i løpet av året vil få studenter som vil ha praksis hos oss. Studentene som kommer er kommet ulikt i studieforløpet, noen er første års studenter mens andre har kommet lenger i det treårige studieløpet. Vi er svært glad for å være en praksisbarnehage da det betyr at vi vil ha et nært samarbeid med universitetet. Erfaringene våre viser at det er god læring å være praksisbarnehage. I løpet av tiden de skal være i barnehagen vil studentene ha ulike mål de skal arbeide mot. Barnehagen skal være en læringsarena hvor de får erfaring med praksis men også et sted der studentene får utvikle sin barnehagelærerrolle.