Utviklingsarbeid

Barnehageplan for Tysvær kommune

Tysvær kommune har utarbeida en egen plan for barnehage der man har satt fells mål for barnehager i kommunen. Planen er forpliktende og inneholder fokusområder som barnehagene skal arbeide med.

Planen har fokus på kvalitet og innhold, og skal sikre at barnehagene  i kommunen har høy kvalitet på tilbudet til brukerne. Arbeidet er satt  i sammenheng med ny rammeplan for 2017, og fokus på disse områdene:

  • Relasjonskompetanse
  • Organisasjonskompetanse
  • Utviklingsstøttende barnehage – leik og læringsmiljø
  • Tverrfaglig kompetanse og tidlig innsats
  • Matematisk kompetanse (realfagskompetanse)
  • Digitalkompetanse
  • Bærekraftig utvikling og kulturelt mangfold.


Planen er lagt opp som et godt verktøy for oss som jobbar i barnehagen, med mål, kjernekomponenter og kjennetegn på god praksis. I barnehagen vår har vi utarbeidet en handlingsplan for hvordan vi skal sikre at disse områda i kvalitetsplanen vert kontinuerlig jobbet med. Planen følger månedene, og er sett opp som et årshjul. 

Du kan lese hele kvalitetsplanen her (PDF, 2 MB).

Årsplan Nedstrand barnehage

Årsplan for Nedstrand barnehage 2024/2025 (PDF, 302 kB)

Class - den utviklingstøttende barnehagen

“Den utviklingstøttende barnehagen” er et helhetlig system utarbeidet for å styrke kompetanse og kvalitet i barnehagen. Satsningen kan beskrives som barnehagebasert kompetanseutvikling, noe som innebærer at barnehagen, med ledelsen og alle ansatte deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass.

Alle barnehageansatte har fått og får videre både strukturell og faglig støtte, sammen med sterkt fokus på relasjonskompetanse og anvendelige verktøy for effektivt å kunne støtte barnas sosio-emosjonelle og kognitive utvikling gjennom barnehagedagen. Vi ønsker at kunnskap skal overføres til praksis på en måte som kommer barna til gode.

"Eg e meg og du e deg"

Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen, og barnehagen skal bidra til at barna trivs og opplever livsglede og mestring. Gjennom "jeg er meg og du er deg" prosjektet følger barnehagen en progresjonsplan som har til hensikt å hjelpe barn å bli trygge og selvstendige individ som tør å si i fra for seg selv og andre om de opplever noe som er vanskelig.

For hver måned bruker vi bøker, spill, rollespill, ulike aktiviteter og lignende for å visualisere og gå dypere inn i tema. I barnehagen handler livsmestring i første rekke om å bidra til at barn utvikler et positivt selvbilde gjennom ulike mestringsopplevelser. Progresjonsplan for dette arbeidet har vi satt inn i kvalitetsplanen, under livsmestring.