Utviklingsarbeid

Pilotprosjekt med fokus på tidlig innsats

I 2012 startet Aksdal barnehage med et pilotprosjekt med fokus på tidlig innsats i samarbeid med 1. amanuensis Pål Roland ved Universitetet i Stavanger. I korthet gikk prosjektet ut på å øke personalets kompetanse på hvordan en skal takle utfordrende atferd på en god og konstruktiv måte. Forskning viser at den beste måten å møte barn på er at voksne omsorgspersoner bygger gode relasjoner til dem på en varm og grensesettende måte. Prosjektet hadde også som utgangspunkt at barna skulle møte de samme grensene hos alle voksne, og at barn som er utfordrende i atferden sik skal møte voksne som bryr seg om dem og roser dem for de positive tingene de gjør.

Dette prosjektet var utgangspunktet for at vi valgte å begynne å jobbe med Være sammen.

Være sammen

Pål Roland har sammen med Ingunn Størksen og Eyvind Skeie utviklet et materiell til bruk i barnehagen. Dette materiellet retter seg mot både barn og voksne. Det har en teoridel som forteller om tanken bak den varme grensettende voksenrollen og viktigheten av den, og den har bøker og sanger som retter seg mot barna. Materiellet er enkelt og forståelig for barna og er et godt utgangspunkt for refleksjon og læring. Dette er et materiell som etter hvert vil bli tatt i bruk i alle barnehagene i Tysvær kommune.

Det finnes også et opplegg som retter seg mot foreldrene. På denne måten kan barnet møte voksne hjemme og i barnehagen som møter dem med varme og som er klare på grensesettingen overfor dem.

Være sammen er en viktig del av vårt arbeid. Kvaliteten i barnehagen er først og fremst avhengig av relasjonene mellom barna og de voksne. Hvordan de voksne møte barna, og hvordan de legger til rette for ett trygt, forutsigbart miljø der barna får mulighet til både utforskning, lek og læring. Gjennom vårt kontinuerlige arbeid med Være sammen har vi erfart hvor viktig voksenrollen er i samspill med barna. Dette har igjen gjort at vi vil jobbe mer med voksenrollen, og derfor har vi startet arbeidet med CLASS.

Class

CLASS står for Classroom assessment scoring system (Paro, Hamre og Pianta 2012) og er et verktøy i bruker for å kvalitetssikre arbeidet vi voksne gjør – og dermed også det tilbudet vi gir til barna. Class bygger på de tre domenene emosjonell støtte, organisering av gruppa og støtte til læring og kognitiv utvikling. For å konkretisere og ha mulighet til å kvalitetssikre arbeidet har barnehagen utarbeidet sin egen kvalitetshåndbok, og i denne beskriver vi hva vi mener er viktige faktorer rundt voksenrollen i ulike situasjoner som for eksempel måltid, samling, garderobe, utetid m.m.
For mer utfyllende informasjon se årsplan for barnehagen.

Kunstprosjektet

Aksdal barnehage driver årlig et kunstprosjekt som munner ut i en kunstutstilling på Tysværtunet hver vår. Tema for utstillingen er hentet fra Barnehagedagen som markeres hvert år på ulike måter i barnehager i hele Norge. Vi har valgt å bruke vår utstilling til å selge middag og barnas kunst til inntekt for SOS barnebyer og våre to fadderbarn fra Mozambique. Vi synes det er viktig at barna lærer at ikke alle har det like godt som dem selv, og at de ved å lage fine kunstverk som vi selger, kan de være med på hjelpe disse barna.