Ordfører Sigmund Lier åpnet i dag Topplederkonferansen 2022 i Haugaland Næringspark

LO og NHO inviterte i dag til Topplederkonferansen 2022 med Haugaland Næringspark som vertskap. Tysvær kommune ble som kjent utnevnt til "årets vertskommune" for næringslivet tidligere i år og derfor var det naturlig å legge Topplederkonferansen 2022 til Tysvær og Haugaland Næringspark.

Ordfører Sigmund Lier åpnet konferansen med påfølgende innlegg fra næringsminister Jan Christian Vestre, stortingsrepresentanter, LO, NHO og representanter fra det lokale næringslivet.

I Hurdalsplattformen vil regjeringen legge til rette for at fremtidsrettet industri etablerer seg i Norge og vil bl.a. legge frem en nasjonal strategi for klargjøring av grønne industriområder og industriparker med internasjonale konkurransefortrinn. Strategien skal sikre tilgang til areal, energiforsyning, infrastruktur og kompetanse til fremtidige industrietableringer.

Konferansen fant sted i Haugaland Næringspark, som er Norges største ferdigregulerte næringsområde på samlet sett 5000 dekar med tilhørende havneanlegg og dypvannskai med dybde på 16,5 meter. Parken er eid av fem kommuner og har en klar ambisjon om å tiltrekke grønn industri med behov for store arealer og energi.

Tysvær kommune som er en av fem eierkommuner er klare for å følge denne strategien tett, og ser store muligheter i vår kommune og region for en spennende og fremtidsrettet etablering av grønn industri.