Tysvær kåret til årets vertskommune

Kåringen av årets vertskommune for næringsutvikling er et samarbeid mellom NHO og KS. Prisen deles ut for godt samarbeid mellom kommune og næringsliv.

Tysvær mottok prisen på bakgrunn av et godt og helhetlig arbeid med bærekraftig næringsutvikling sammen med aktørene i næringslivet.

Det var sterk konkurranse om prisen, og mange kommuner har gjort mye godt arbeid sammen med næringslivet. Juryen nominerte tre finalister i hver kategori; hhv. innbyggerantall over og under 15.000, og vinneren ble kåret på Kommunalpolitisk toppmøte 1. februar.

Tysvær var nominert i klassen ‘under 15.000 innbyggere’ og var i finalen mot Flatanger og Sogndal.

– Det er veldig kjekt å vinne denne prisen. Tysvær har over tid arbeidet med å bli en god vertskommune for næringslivet. Vi har et bredt næringsliv i kommunen og er vertskap for store næringsarealer, sier ordfører Sigmund Lier i Tysvær kommune.

Han forteller at kommunen ønsker å være en kommune som næringslivet ønsker å etablere sine bedrifter i.

– Aksdal næringspark er i full blomst, og Haugaland næringspark er vestlandets juvel i forhold til de store areal- og kraftkrevende industriene som vil utvikle seg. Gassco og Equinor er veldig viktige for regionen og Tysvær kommune, og dersom alt lykkes vil Tysvær også bli den store insfrastruktur-hub’en for landbasert oppdrett. Vi legger stor vekt på å være godt vertskap og døråpnere for disse store virksomhetene, presiserer han.

Både kommunestyre og rådmann med hele sin administrasjon står på for å sikre mer vekst i kommunen og sikre at næringslivet får mulighet til å utvikle seg.

Ordfører Sigmund Lier og rådmann Sigurd Eikje. - Klikk for stort bildeOrdfører Sigmund Lier og rådmann Sigurd Eikje er veldig fornøyd med å bli kåret til årets vertskommune.

Haugaland Næringspark gratulerer

- Dette er velfortjent og viktig for hele regionen vår! For Norges største regulerte Næringspark på Gismarvik er det særdeles viktig med en fremoverlent og offensiv kommune. Det er her de viktige areal og energikrevende etableringene på vestlandet skal komme. Tysvær kommune som vertskommune har en meget engasjert ordfører som står på og jobber strategisk godt, ikke bare for Tysvær, men for hele regionen. Rådmannen og hans stab er alltid imøtekommende og vi opplever et veldig godt samarbeid og engasjement fra kommunen, sier daglig leder i Haugaland Næringspark Tiril Fjeld.