Informasjon om havnespy

Havnespy er en fremmed art som legger seg som store tepper på havbunnen med alvorlige konsekvenser for norske kystområder og marine næringer.

Det er foreløpig ikke registrert havnespy i Tysvær kommune, men det er viktig at alle sjøfarende er oppmerksomme på denne trusselen og tar forhåndsregler for å hindre videre spredning. I Rogaland er det per i nå registrert havnespy i Stavanger, Egersund, Karmøy og Haugesund kommuner.

Hva kan du gjøre?

Det viktigste er å sjekke båt og utstyr jevnlig. Miljødirektoratet anbefaler også å bunnsmøre båten med anti-fouling maling før du setter den ut.

Har du fått havnespy på båt eller utstyr?

Fjern havnespy ved å:

• Sett båt/utstyr på land i en uke
  • Spyl eller skrap bunnen av båten/utstyret. Sørg for at begroing og spylevatn ikke renner ut i sjøen
  • Plasser utstyr med begroing i ferskvatn i minst seks timer

Har du sett havnespy?

Meld fra om dette til Artsdatabanken eller Havforskningsinstituttet på nettsiden «Dugnad for havet».

Mer informasjon finner du på Miljødirektoratet sine nettsider
Last ned PLAKAT

Havnespy på teine på havbunnen - Klikk for stort bildeHavnespy på teine på havbunnen. Ole Christian Meldahl