Egenberedskapsuka 2023

Tema for årets utgave av Egenberedskapsuka er ØVE. Vi oppfordrer derfor alle innbyggere til å øve og ta nødvendige grep for å styrke egenberedskapen.

Den landsomfattende Egenberedskapsuka 2023 gjennomføres fra mandag 30. oktober til søndag 5. november.
Den arrangeres av Direktorat for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i samarbeid med kommuner, statsforvaltere og sivilforsvarsdistrikter over hele landet.

På sikkerhverdag.no finnes fire enkle øvelser alle kan gjennomføre på mobilen, og mange gode tips om hvordan man kan dekke de grunnleggende behovene i en krisesituasjon.

Du er en del av Norges beredskap

Ved store hendelser og kriser som rammer mange, kan ikke alle få hjelp med en gang. Da må myndighetene prioritere hjelp til dem som trenger det mest.

Det betyr at mange innbyggere må være forberedt på å klare seg selv noen dager hvis de mister strømmen, telefon-/internettforbindelsen, tilgang på rent drikkevann – eller det blir vanskelig å komme seg ut for å handle.

Ved å være forberedt bidrar du til at de som trenger det mest, kan få hjelp først i en eventuell krisesituasjon. På den måten er du en del av Norges beredskap.

Hele Norge øver

Øvelse gjør mester. Det gjelder også for krisehåndtering.
Det kan være lurt å ta praten med de rundt deg om hva som kan skje og hvordan dere skal håndtere det. Øvelser gir oss bevissthet og kunnskap, og vi blir bedre rustet til å komme oss gjennom små og store kriser.

Vær beredt

De fleste av oss er helt avhengige av strøm i hverdagen; til oppvarming, lys, matlaging, varmtvann og elektriske apparater. Uvær, naturhendelser, sabotasje, tekniske problemer, terror eller krigshandlinger kan føre til bortfall av strøm eller vann, og det kan bli vanskeligere å få tak i nødvendige varer.
Da bør du være forberedt. Med et lite reservelager av det du er mest avhengig av – vann, mat, medisiner og varmekilder – er du bedre rustet for å klare deg selv noen dager.

Gjennom Egenberedskapsuka kan du se vår utstilling i biblioteket på kulturhuset, som viser hva du bør ha i beredskapslageret hjemme.