Sammen om en aktiv ferie - søk midler til sommeraktiviteter

I frivilligheten og Tysvær kommune ser vi et tydelig behov for aktiviteter i nærmiljøene for barn og unge i sommerferien. For å imøtekomme dette, vil det tildeles 200 000 kroner i støtte til sommerferieaktiviteter rettet mot aldersgruppen 0 til 18 år.

Det er mange ulike grunner til at barn og unge ikke deltar på ferieaktiviteter. Økonomi og tilgjengelighet er to av dem.

Også i Tysvær er det mange barn og unge som lever i vedvarende lavinntekt, samtidig viser UngData-undersøkelsen fra 2022 at 22 % av elevene på ungdomsskolen opplever ensomhet.

Organiserte sommeraktiviteter er med på å forhindre ensomhet, stimulere til aktivitet og at deltakere kan finne glede og mestring via fellesopplevelser og interesser. Samtidig skapes det forutsigbare og trygge rammer. Sommeraktivitetene kan også være springbrett til nye interesser og jevnlig deltakelse i aktivitetstilbud utenfor ferietid.

På bakgrunn av dette deles det ut 200 000 kroner til sommerferieaktiviteter i Tysvær sommeren 2024. Målgruppen for disse midlene er 0 til 18 år.

Sommerferieaktivitet det søkes støtte til må finne sted i tidsrommet 22. juni - 14. august 2024. Dette kan være et enkeltarrangement eller jevnlig aktivitet.

Midlene til “Sammen om en aktiv ferie” finansieres av Rogaland Fylkeskommune.

Hvem kan søke?

Lag, foreninger, organisasjoner eller kommunale tjenester, registrert i Brønnøysundregisteret, med planlagte enkeltarrangement eller jevnlig aktivitet i perioden 22. juni - 14. august kan søke om midler.

Faller du utenfor dette søkekriteriet? Ta kontakt for eventuelt samarbeid.

Vi håper på mange søknader, med et bredt spekter av aktiviteter som idrett, musikk, teknologi, kunst, m.m.

Kriterier

• Inkludering
    • Aktivitet/arrangement er åpent og gratis for alle
    • Aktivitet/arrangement har ikke har krav om medlemskap
  • Tilgjengelighet
    • Aktivitet/arrangement er i nærmiljøene
  • Aktivitetsledelse
    • Aktivitet/arrangement tilbyr et inkluderende og trygt miljø
    • Aktivitet/arrangement ledes av egnede voksenpersoner

Disse søknadene prioriteres

• Aktiviteter/arrangementer hvor alle kriteriene er sikret. (Vektlegges 50 %)
  • Aktiviteter/arrangementer som er geografisk spredt for å sikre aktivitet i alle deler av Tysvær, og bredde av type aktivitet/arrangement og alder. (Vektlegges 20 %)
  • Gjennomføringsevne (Vektlegges 10 %):
    • Søkers evne til å planlegge, organisere, og gjennomføre aktiviteten, inkludert god kommunikasjon og markedsføring mot målgruppen.
  • Aktiviteter/arrangementer med god universell utforming for å inkludere alle med ulike funksjonsnivåer. (Vektlegges 10 %)
  • Aktiviteter/arrangementer som samarbeider med andre lag, foreninger, organisasjoner eller kommunale tjenester for å utnytte ressurser best mulig, og nå ut til et bredere publikum. (Vektlegges 10 %)

Send inn søknad

Søknadsfrist: 15. mai 2024

Fasiliteter

Tysvær kommune har fasiliteter som er mulige å bruke til arrangementer/aktiviteter. Blant annet Leirå, Sandbekken, idrettshallen i Tysværtunet kulturhus, Tysværtunet kulturhus, utendørs nærmiljøanlegg, m.m.

Geir Stakkestad
leder idrett og fritid
Mob.  911 00 133
E-post: Geir.Stakkestad@tysver.kommune.no