Podcast - Pedagog og psykologprat: Barnet i fokus

Som en del av Tysvær PPT sin satsing på å få kompetanse ut hvor barna er, om det er hjemme, på skolen eller i barnehage, har Marianne Tjoland og Kjersti M. Holta startet sin egen podcastserie.

Se under for intervju med Marianne og Kjersti, hvor de forteller om denne spennende podcastserien:

Hvem er det som står bak podcasten «Pedagog og Psykologprat: Barnet i fokus»?:

Det er en del av PPT Tysvær sin satsing på å få kompetanse ut der hvor barna er, hjemme, skole og i barnehagene. Den er vel drevet fram av meg (Kjersti M. Holta) der Marianne Tjoland velvillig har forstått at hun er en viktig del av prosjektet og at andre fagpersoner trekkes inn etter hvert.

Hva er bakgrunnen for at dere valgte å begynne med denne podcasten?

Kortversjonen heter COVID-19, som så mye annet de siste årene. Starten var et koronaavlyst foreldremøte i en barnehage med tema barn og dataspill hvor jeg var invitert til å holde et innlegg. Spesialpedagogen mente at dette var så viktig at jeg ble utfordret på å spille inn en film om tema som de så kunne bruke. Mulighetene ble sjekket opp, men det viste seg å bli litt i meste laget utfordrende. Dermed ble det PODCAST, med tanke på både ansatte og foreldre men med en mye bredere grunnstamme.

Hva vil dere oppnå med denne podcasten?

Vi opplever veldig mange voksne som blir usikre i møte med barn. Dette gjelder både foreldre og en del som er ansatte for å ivareta dem. Særlig gjelder dette når barna av ulike grunner utfordrer oss. Tysvær kommune satser tungt på foreldreveiledning, og PPT jobber også mye med veiledning inn mot skoler og barnehager. Denne podcasten er ment som et supplement til dette.

Hvor henter dere inspirasjon til innholdet til hver enkelt episode?

Noe av grunnstammen i podcasten er at arbeidet vårt med barn også innebærer profesjonell refleksjon om hvordan støtte barnet i sin hverdag. Dette handler om både små og store tema: fra inkludering for alle barn i skole og barnehage, utøvelse av en voksenrolle som forskning viser er den som gir sunnest oppvekstvilkår (den autoritative voksenrollen) og påvirkningen egen oppdragelse har å si for hvordan vi blir som oppdragere. Dette skjer jo gjennom konkrete møter med barn hver dag, der vi lurer på «hva gjør vi når barnet …..?».

Erfaringen med at mange av samtalene mellom meg og Marianne ofte utviklet seg til korte temabaserte samtaler med dette som innhold, og som utvidet begge sin horisont og gav oss energi gjør at vi ønsket å formidle noe av dette ut av kontoret. Hun jobber tett med barna og foreldrene i hverdagen og møter alle de spørsmål som virkelig betyr noe for å kunne støtte barna. Håpet er at episodene kan brukes i videre refleksjoner, da dette og er temaer vi ofte treffer på i veiledning.

Vi drøftet oss frem til et format som skulle være lett tilgjengelig og har satt en mental grense på 20 minutter per episode.  At dette er totalt nybrottsarbeid for oss, og i tillegg innebærer at jeg må tilegne meg en del teknisk kompetanse gjør at vi nok kan regne med at de første 5-10 episodene vil bære preg av at vi prøver oss en del frem. Håpet er at formen etter hvert vil bli tydeligere og også mer gjenkjennbar for de som lytter.

Tar dere imot innspill fra publikum og er det måter deres lyttere kan komme i kontakt med dere på?

Siden jeg jobber i PPT er det mulig å nå meg der: kjersti.m.holta@tysver.kommune.no. Vi tar gjerne imot innspill fra lyttere.

Er det annet dere har lyst til å formidle i denne sammenheng? Noen oppfordringer til trofaste lyttere eller nysgjerrige lyttere eller de som enda ikke er lyttere av deres podcast?

Vil egentlig bare si velkommen, veldig kjekt at du velger å lytte, og ta gjerne kontakt om tema. De fleste som jobber med barn i Tysvær vet også hvordan dere får tak i oss.

Er du nysgjerrig og vil høre mer?

Lytt til podcasten på Spotify

PPT Tysvær kommune