Vi anbefaler deg å bruke tjenesten eByggesøk, om du for eksempel skal bygge garasje, uthus, terasse eller tilbygg. Denne tjenesten er gratis (når Tysvær kommune er valgt), og veileder deg frem til sendt søknad.
eByggesøk
Dette må du huske på:
1. Sjekk planer og regler
Før du starter å bygge må du sjekke hvilke planer og regler som gjelder for eiendommen din. Ta kontakt med kommunen dersom du er i tvil om du har lov til å bygge.
Planer og regler for din eiendom finner du på arealplaner.no
2. Skriv ut situasjonskart og tegn inn det du skal bygge
Et situasjonskart er et kartutsnitt av eiendommen. Når du søker om et tiltak, trenger du et kart for å tegne inn hva du skal bygge. Bruk målestokk 1:500 eller 1:1000, og sett inn avstand til eiendomsgrense og nærliggende bygg.
Bruk gjerne https://kommunekart.com/klient/tysver/publikum når du lager situasjonskart.
3. Bestill naboliste
Når du har samlet alle dokumentene du trenger i byggesøknaden din, må du varsle naboer. Bestill naboliste på post@tysver.kommune.no.
4. Send ut nabovarsel ut fra mottatt naboliste
Du kan gjøre dette manuelt eller digitalt.
5. Send inn søknad (manuelt)
Fyll ut alle felter i søknadsskjemaet. Sørg for at du legger ved alle dokument og vedlegg som kan være relevant for byggesøknaden din. NB! Legg ulik dokumentasjon i separate vedlegg. Send søknad til post@tysver.kommune.no
Søknadsskjema finner du her
Hva koster det?
Saksbehandlingsgebyr (PDF, 289 kB)
Når får jeg svar på søknaden?
Behandlingstid på byggesaker uten dispensasjon er vanligvis 3 uker. For byggesaker med dispensasjon er behandlingstiden 12 uker. Uttalefrist på 4 uker kommer i tillegg.
Om det er nødvendig å få godkjent avkjørsel fra offentlig vei må dette være avklart og godkjent før søker. Godkjenning må ligge ved byggesøknaden. Send søknad om avkjørsel her
Planlegger du å sette opp en bygning langs veien må du søke om tillatelse. Send søknad om dispensasjon fra byggegrenser her