Postliste
Tysvær kommune sin postliste inneholder forvaltningen sine inngående og utgående dokumenter. Kommunen publiserer dokumenter fra de arkivdelene som er offentlige. Hovedregelen er at alle dokumenter blir publisert i fulltekst, dvs. at du kan laste ned dokumentet og lese det uten å sende innsynsforespørsel. Dokumenter som er unntatt offentlighet med hjemmel i lov blir ikke publisert.
Du kan søke i den offentlige journalen til kommunen her
Unntatt offentlighet og andre unntak
Dersom et dokument skal unntas offentlighet (med hjemmel i lov), vil det være noen få journalopplysninger som viser på postlisten. Du vil da ikke kunne se hva dokumentet inneholder. I de tilfeller det er grunn til å skjerme mottaker/avsender vil heller ikke dette vise. Det blir vist til hvilken hjemmel dokumentet er unntatt med.
Noen dokumenter som etter hovedregelen er offentlige, kan inneholde opplysninger som ikke skal gjøres tilgjengelige på internett (jf. offentligforskriften §7). Eksempel på dette er dokumenter som inneholder personnummer. Disse dokumentene blir ikke publisert på postlisten, men du vil se alle journalopplysninger som tittel, dato, avsender/mottaker mv. Dokumenter som er unntatt publisering på bakgrunn av dette vil du likevel kunne be om innsyn i. Se under avsnitt «Innsyn» for fremgangsmåte.
Hva skjer når du sender brev eller e-post til kommunen?
All post, inngående/utgående brev og e-poster blir journalført i kommunen sitt sak- og arkivsystem dersom de er del av en saksbehandling. All post som er offentlig kommer på postlisten. Det vil si at det er åpent for alle å lese. Du kan derfor finne brev/e-post som du har sendt til kommunen omtalt, sitert eller gjengitt i sin helhet i avisen eller i andre kanaler.
Husk: Send aldri sensitive opplysninger i e-post.
Vi mottar en del e-post som blir sendt fra innbyggere som privatpersoner, men der en bruker arbeidssted sin e-postadresse og/eller signatur. Da kan da oppstå tvil om avsender er deg som privatperson, eller om du sender e-posten på vegne av bedriften. Vi oppfordrer derfor til å sende henvendelser fra deg som privatperson fra din egen private e-post.
Innsyn
Du kan be om å innsyn i alle offentlige dokument, også de som ikke er publisert i fulltekst. Dette gjør du ved å gå inn på dokumentet i postlisten og velg «bestill dokument». Kommunen vil behandle bestillingen din etter gjeldende lover.
Slik går du frem for å bestille dokument som ikke er publisert i fulltekst:
- Klikk på gjeldende dokument
- Bestill dokument
- Det vil da havne i “handlekurv”
- Trykk så på linjen "Se over alle dokumentene i din bestilling"
- Fyll ut skjema og trykk deretter på “Send bestilling”
Innsyn i dokumenter som er unntatt offentlighet
Selv om et dokument kan bli unntatt offentlighet, skal kommunen vurdere om dokumentet likevel kan gis innsyn i, helt eller delvis. Dette kalles for merinnsyn. Krav om innsyn i slike dokument sendes til post@tysver.kommune.no eller til Tysvær kommune, postboks 94, 5575 Aksdal.
Et innsynskrav vil bli behandlet individuelt av saksbehandler. Et ev. avslag på innsynskrav skal være skriftlig der det oppgis hjemmel for avslaget og informasjon om klagerett.
Vi ønsker helst at et innsynskrav kommer til kommunen i skriftlig form, men du kan også fremme krav om innsyn muntlig, jf. offentligloven §28.
Frister
Dersom du ikke får svar på et innsynskrav innen frem dager (virkedager) etter at kommunen har mottatt forespørselen, blir det å regne som et avslag. Du kan da sende en klage.
Doctorg
I tillegg til postlisten og politiske saker har du også mulighet å få innsyn i historisk digitalt oppmålings- og byggesaksarkiv. Dette kan du lese mer om, og søke, ved å trykke her.