Velkommen til nytt skoleår!

Kjære alle foresatte og elever ved Frakkagjerd ungdomsskole, i morgen heises flagget, og skolen vil endelig fylles opp med elever.

Det vil være både nye og kjente elever, som sammen skal utgjøre et godt og lærende skolemiljø. Dagene fremover på skolen vil fylles med både fag og sosiale aktiviteter, og vi gleder oss veldig til å komme i gang.

Vi vil videreføre fokusområdene vi valgte i fjor, inkluderende læringsmiljø og skole/hjem samarbeid.

Forrige skoleår brukte vi mye tid på å utvikle en modell, som i størst mulig grad tilpasser undervisningen slik at den favner alle. Dette er et spennende arbeid, og modellen skal nå tas i bruk av alle. Dere foresatte vil bli bedre kjent med måten elevene vil jobbe på underveis i skoleåret, men viktige momenter er blant annet: varierte arbeidsmetoder, elevene vil være mer aktive i egen læring/utvikling, skolen vil få en likere praksis, det blir økt mulighet for praktisk læring, vi ser fag i sammenheng og vi får bedre utnyttelse av nærmiljøet mm. Allerede forrige skoleår var det noen lærere som jobbet på denne måten, og tilbakemeldingene fra elevene var gode. At satsningen blir utviklet i fellesskap av alle ansatte, samt prøvd ut mot elever slik at deres stemme også blir hørt, er en forutsetning for å lykkes. Det vil bli mye mindre fokus på tradisjonelle prøver og bruk av karakterer, og økt fokus på elevinvolvering og underveisvurdering. Modellen er bygget på temabasert læring, og det vil være ulike prosjekter gjennom året, som knyttes opp mot hvert av de tverrfaglige temaene i den nye læreplanens overordnede del. Det har vært ulike forslag til hva modellen skal kalles, og pr nå har vi landet på «Aktiv læring». Vi har stor tro på at kommende skoleår vil bli spennende, lærende og ikke minst givende.

En god faglig utvikling er avhengig av et godt læringsmiljø. Opplæringsloven § 9a-1 gir eleven en individuell rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Til hjelp i dette arbeidet vil vi fortsatt ha en sterk elevmedvirkning gjennom elevrådet, miljøelevene vil være godt synlige i midttimer, og ikke minst skal vi bli enda mer aktive i et godt holdningsskapende arbeid gjennom MOT.

Skolen har en Facebook-side som kan være kjekk å følge. Her legges det jevnlig ut tekst og bilder fra «livet på skolen». Facebook-siden brukes i liten grad til generell informasjon, til det bruker vi Visma og skolens hjemmeside.