Matematikk
Matematikk handler i stor grad om å utvikle evne til å se strukturer og sammenhenger. Logisk resonnement, samme med evnen til problemløsning er viktige ingredienser i en helhetlig matematisk kompetanse.
Matematikk fins i det meste, det er en naturlig del av livet vårt og handler om mye mer enn tall/symboler. Vår oppgave er derfor å legge til rette slik at barnet møter matematikk gjennom å gjøre aktiviteter og oppleve matematikk i en rekke forskjellige sammenhenger. Vi bør bygge på de erfaringene barna har, når vi legger til rette for små barns matematikklæring.
Rammeplanen sier: «personalet må la barna møte symboler som bokstaver og siffer i daglige sammenhenger, og støtte barns initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese, lekeskrive eller til å dikterer tekst».
Små barns matematikk
Barn er vitebegjærlig og nysgjerrige. De lærer fort og de liker å få matematiske utfordringer. Når barna får undre seg, stille spørsmål og finne svar, blir de kjent med matematiske begreper og en grunnleggende tallforståelse og tallbegrep utvikles. Samtidig utvikles også evne til resonnement og logikk hos barna.
I barnehagen er en utforskende og lekende tilnærming naturlig. Læringen skjer på barnets premisser. Aktiviteter er ikke styrt av timer og prosedyrer.
Når vi lager mat, dekker bord, rydder og sorterer, når vi finner ut hvor mange som er tilstede eller hvor mange dager det er igjen til jul, møter barna matematikk i en naturlig sammenheng.
Kilde: Matematikksenteret. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen