Class

Classroom Assessment Scoring System er et forskningsbasert observasjonsverktøy som er utviklet for å måle kvaliteten på interaksjonen mellom ansatte og barn og barnegruppen. 

Kvalitet i barnehage kan være utfordrende å beskrive, noen tenker at kvalitet i hovedsak er hvor mange ansatte det er, hvordan inne- og uteområdet er og hvilken mat som serveres. Vi vet at den viktigste kvaliteten for barnas utvikling er kvaliteten på interaksjonen. Interaksjon kan forklares som samspillet mellom ansatt- barn og barn-barn. Interaksjon av høy kvalitet mellom ansatte og barn innebærer ansatte som bøyer seg ned i øyehøyde når de snakker sammen med barna, ansatte som holder, trøster viser varme og hengivenhet til barna, ansatte som snakker direkte til barna uansett alder, ansatte i barnehagen som utveksler informasjon om barnets utvikling og læring med foreldrene, viser interesse for hva barna gjør, og hvordan de har det utenfor barnehagen, ansatte som følger barnas naturlige nysgjerrighet, bidrar til barnas utvikling og læring tilpasset den enkeltes alder og modning.  

CLASS viderefører og bygger på teori fra tidligere kommunale og interkommunale satsninger som De yngste barna, Lek og Læringsmiljø, Være Sammen, og COS. CLASS gir oss ansatte ett felles fagspråk og felles mål for kvalitet. CLASS konkretiserer og bryter ned hva kvalitet i interaksjoner slik at vi lettere kan se hvordan vi kan videreutvikle og ivareta vår kvalitet.  

CLASS er delt inn tre domener:

  • Emosjonell støtte
    • Emosjonell støttehandler i hovedsak om hvordan de ansatte viser forutsigbarhet, er konsistente, varme og gir trygge omgivelser slik at barna og barnegruppen blir selvstendige, tørr å utforske nye områder, ferdigheter og relasjoner.   
  • Organisering av gruppe
    • Organisering av gruppe handler om hvordan den/de ansatte organiserer gruppen/avdelingen, tid, materiell, struktur i planer og hvordan de ansatte møter og regulerer barna.   
  • Læringsstøtte
    • Læringsstøtte handler om hvordan den/de ansatte utvider og bidrar til videre kognitiv læring hos barna. Hvordan stilles spørsmål, hvordan kobles ny kunnskap til eksisterende kunnskap, hvordan sammenhenger fremmes og hvordan dialogen brukes som ett verktøy for denne læringen. 

Disse tre domene danner helhetlig bilde på hva kvalitet i barnehagen. Ved at vi ansatte blir observert med dette verktøyet gir det oss ett konkret resultat vi kan bruke til å videreutvikle og ivareta vår kvalitet.