Aksdal barnehage

Vi vil at barna i Aksdal barnehage skal få oppleve meningsfylte dager i lek og aktivitet, i samspill med andre barn og interesserte voksne som bygger gode relasjoner til dem. 

Vi vil møte hvert enkelt barn der de er og gjennom dialog med barna finne ut hvilke interesser de har og hva de ønsker å gjøre i barnehagen. Det er viktig at vi voksne griper fatt i interesser og sterke sider hos barna, slik at de kan utvikle seg og få tro på seg selv og sin egen verdi. Vi vil at de voksne og barna skal lære sammen i dialog med hverandre. Dialogen forutsetter at vi voksne anerkjenner barnas meninger.

Aksdal barnehage er en løvebarnehage

Aksdal barnehage ble våren 2013 den første løvebarnehagen på Haugalandet. Dette innebærer at vi har gått gjennom et opplegg som heter «Være sammen», og har utdannet pedagoger som er veiledere. Samtidig har resten av personalet også gått gjennom et undervisningsopplegg med 1. amanuensis ved universitetet i Stavanger, Pål Roland som mentor.

Dette er et opplegg som skal hjelpe barna i deres sosiale utvikling, slik at de blir mer opptatt av å sette seg inn i andre barns og voksnes situasjon og bli mer bevisst på sine og andres følelser og reaksjoner. Vi bruker være sammen-opplegget i samlinger og lærer oss løveloven, og løveskjoldet beviser at vi er en løvebarnehage.

En blir offisielt en løvebarnehage når en har hatt løvefest med signering og avduking av Løveskjoldet som beviser at vi er en løvebarnehage. 

Barna får:

  • Større evne til å møte motgang og frustrasjoner
  • Lettere for å opprette sosiale forbindelser
  • Bedre evne til å leve i fellesskap med andre
  • Lettere for å kontrollere sterke følelser og utslag av sterke følelser

Aksdal barnehage er en sonebarnehage

Barnehagen er delt inn i liten og stor base. Liten base for barnehagens yngste barn og stor base for de eldste. Barnehagen er byttet etter kunnskapsløftets lest, hvor barn skal stimuleres til å være utforskende og aktive i egne liv. Bygget er tilrettelagt for utforskning og undring med åpne rom, store flater, god takhøyde og med bruk av lys og glass som gir god oversikt.

Rommet fungerer som den tredje pedagog

Det betyr at rommet skal være tilrettelagt på en slik måte at barnet skjønner hva som skal foregå i nettopp dette rommet. Barna gis mulighet til å endre og skape rommene selv sammen med de voksne. Barna får oppleve varierte og gode plasser å leke på. Mange kroker og rom i rommet.

Barna fordeler seg over et større areal, noe som fører til mindre konflikter. Verkstedet med forskjellig formingsmateriell gir barna mange ulike erfaringer i lek og kreativitet. Vi har også egne rom for rolige aktiviteter som lesing og språktrening. Et rom er fleksibelt og kan gjøres om etter interesser og det som til enhver tid opptar barna. Her har vi hatt drama/musikk - rom, klosserom, butikk osv.

I skogen ved barnehagen har vi vår egen koie som er et kjekt turmål, og denne bruker vi flittig. Området like utenfor gjerdet vårt er spesielt fint for de aller yngste når de skal æve seg på å gå i ulendt terreng, og vi bruker også basketballbanen som ligger like ved barnehagen. I tillegg ligger Alvanuten like i nærheten, og vi bruker også turområdene ved Bongsatjørn.

Vi er heldige å ha tilgang til idrettshallen på Tysværtunet, og den bruker vi hver uke. I tillegg kan vi også tilby bading noen ganger i løpet av året for de eldste barna.

Store barnegrupper krever oversikt. Vi samarbeider, organiserer dagen og deler barna inn i mindre grupper med faste voksne på gruppene.