Støtteordninger ved tørke og mulig produksjonssvikt i landbruket

Nå kan man søke om tilskudd ved produksjonssvikt fra landbruksdirektoratet, og det er også iverksatt flere tiltak for å avhjelpe tørkesituasjonen.

Tilskudd ved produksjonssvikt

Før en søker om tilskudd ved produksjonssvikt må en ha sendt inn melding om avlingssvikt til kommunen. Det bør søkes så fort en mistenker at det vil bli produksjonssvikt eller så fort skaden har oppstått. Dette gjøres for at kommunen skal ha mulighet for å kontrollere arealet på et tidspunkt hvor klimaskaden kan påvises. Det skal leveres inn egen melding for hver av vekstgruppene. Husk å ta bilder når produksjonssvikten pågår.

OBS: En melding om skade er ikke en søknad. Søknadsfristen for tilskudd ved produksjonssvikt er 31. oktober i skadeåret, og en søknad om tilskudd sendes via eget søknadsskjema.

Klikk her for å lese mer om støtteordningen og søke tilskudd