Status bosetting av flyktninger

Per 17.mai er det 31 bosatte flyktninger i Tysvær så langt i år, og 13 til er fordelt fra UDI/IMDi og skal bosettes snarlig.

Tallene for bosatte flyktninger i kommunen endres raskt, og Tysvær kommune forventer mottak av nye flyktninger ukentlig frem mot sommeren. I Norge er det til nå rundt 3600 flyktninger totalt som er bosatt i kommuner, der i overkant av 2000 kommer fra Ukraina. I Tysvær er det også flest ukrainere av de bosatte.

Bosetting foregår i ulike deler av kommunen, og det er flyktninger fra barnehagealder til eldre som har kommet til Tysvær.

Det er mange ulike instanser som er involvert i flyktningarbeidet, og det er ukentlige koordineringsmøter internt i kommunen samt møter med Statsforvalteren i Rogaland med flere.

Boligutleie

Tysvær kommune takker for alt engasjement rundt utleie av boliger til mennesker på flukt fra krig og katastrofer. En bolig hvor man kan skape seg et trygt hjem er en sentral faktor for å kunne etablere seg og bli inkludert i lokalsamfunnet på en god måte.

Akkurat nå er det meldt inn nok boliger til å kunne dekke forventet behov i alle fall frem til sommerferien. Etter ferien vil kommunen ta en ny gjennomgang og informere om det skulle vise seg å være behov for ytterligere boliger til leie.

Alle som har meldt inn sin interesse for utleie skal ha blitt kontaktet av flyktningkoordinator Øzgur Bozyil for prosess med kartlegging av bolig osv. Om du har meldt inn bolig og ikke fått tilbakemelding som forventet- ta kontakt med Bozyil på telefon 975 01 375 eller på mail

Frivillighet

Flere av de bosatte flyktningene er allerede godt i gang med deltagelse i ulike fritidsaktiviteter lokalt. I Aksdal kirke arrangeres det internasjonal kafe hver onsdag kl. 1230-1500, frem til sommeren i første omgang. Og Stegaberg Idrettslag arrangerte mandag 16.mai informasjonsmøte for flyktninger fra Ukraina, for å fortelle om aktivitetstilbud, gratis utstyrspakker osv. Dette som noen eksempler på frivillig engasjement for å inkludere nye innbyggere på en god måte. Tusen takk til alle som bidrar i dette viktige arbeidet!

Vi vet at transport kan være en utfordring for mange, både når det gjelder å komme seg til fritidsaktiviteter men også andre ærend som helseundersøkelser og lignende. Vi oppfordrer derfor alle som har flyktninger i sitt nærmiljø om å bidra til å lette denne utfordringen ved å tilby å sitte på til fotballtrening, butikken eller annet. Du kan bety en stor forskjell.