Sjekk av tilgjengelighet for alle i valglokalene

Høstens kommunestyrevalg nærmer seg, og representanter fra Tysvær kommune har vært på befaring for å sikre at alle skal ha tilgang til og komme seg rundt i valglokalene.

I høst er det kommunestyrevalg, der forhåndsstemming starter 10. august. Selve valgdagen er mandag 11. september.

Det er et viktig prinsipp for demokratiet at alle skal kunne stemme under valg. Å klare seg selv, finne frem på egenhånd, og komme seg inn i valglokale uten hjelp er et viktig gode som gjør det mulig for alle å delta i samfunnet. Dette omfatter blant annet merking, fremkommelighet, logistikk, lysforhold og valgutstyr som avlukke, urne og stemmesedler.

Kommunene er oppfordret fra Valgdirektoratet å ta med Råd for personer med funksjonsnedsettelse og Eldrerådet i arbeidet med tilrettelegging av valglokaler. Denne uken var representanter fra rådene med på befaring i alle valglokalene. Her fikk de valgansvarlige nyttige innspill om tiltak for å gjøre tilgjengeligheten best mulig. Fra Råd for personer med funksjonsnedsettelse deltok Torbjørn Berge og Dag Olav Gaupås. Fra Eldrerådet deltok Nils Tor Vågen, Arne Gjerde, Per Molland og Tønnes Straum.

I tillegg til tilretteleggingen ute i valglokalene blir det også lagt til rette for hjemmestemming for de som har ønske om det. Det blir også mulig å stemme for de som bor på institusjon, samt dagsenteret på Hamrane.

Personer som var med på befaring av valglokaler - Klikk for stort bildeFra venstre: Liv Jorunn Frønsdal (valgansvarlig), Torbjørn Berge, Nils Tor Vågen, Arne Gjerde, Per Molland, Dag Olav Gaupås, Tønnes Straum og Anne Siri Haukeland (valgmedarbeider).