Seniortirsdag: Ekstra kjekt på tirsdager

Seniortirsdag er det nye navnet på konseptet som ble startet med navn «Aksdag» i fjor. Navnebyttet er gjort for å tydeliggjøre målgruppa for konseptet, og for å få det gode opplegget bedre kjent på folkemunne.

Hovedformålet med seniortirsdag er å stimulere til aktivitet og fellesskap, og bekjempe ensomhet.

Denne måneden startet konseptet opp igjen med velkjente aktiviteter og samlingspunkt både på Tysværtunet kulturhus, biblioteket og Aksdal senteret.

Boccia, trimgruppa i Bestastuå, og samtale med diakon, er noen av tilbudene som nå er på plass igjen.

- Jeg kommer til å fortsette å sitte på Aksdal senter på tirsdagene. Det var fint å sitte der i høst med mange gode samtaler, både korte og lange, sier diakon Synnøve Haakonseth.

Diakonen kan du møte på senteret mellom kl. 12 og 14 disse dagene.

et eldre ektepar går hånd i hånd med sekk på ryggen, på en solfylt dag - Klikk for stort bildeTa turen til Seniortirsdag, både kjekt og sosialt. Pixabay

Lunsjforedrag på menyen

Nytt av året er at det tilbys et gratis lunsjforedrag hver tirsdag fra kl. 11, med diverse tema.

Arrangørene har valgt å kalle det «læringsrik lunsj», for her kan du nemlig treffe på alt av avisrunden med Tysvær Bygdeblad, til historietimen med historielaget, til andre spennende gjester med gode historier.

Det vil også være foredrag om ulike aktuelle tema fra Tysvær kommune og andre aktører, og en vil kunne få medvirke i ulike prosjekter og planarbeid.

Først ut var et foredrag med tema «Glimt av samisk kultur», i forbindelse med den samiske nasjonaldagen. Her var det biblioteksjef Lillian E. Rushfeldt, som selv er same, som sto for foredraget. Dette fikk godt oppmøte, og gav gode signaler for videre planlegging.

Tirsdag denne uka var det et fint foredrag om å håndtere sorg. Om at det ikke bare handler om å skape en ny hverdag, men også om å gi rom for sorgen, og at musikk kan spille en sentral rolle i denne prosessen.

Kommende tirsdag har redaktør i Tysvær bygdeblad, Alf-Einar Kvalavåg, invitert med ordfører Monika Lindanger til en prat. Her diskuterer de den nye rollen hun har overtatt. På mange måter er ordføreren vår største kjendis, hvordan takler hun det?

Her kan du finne mer info om Seniortirsdag

Digihjelpen er tilbake

Gratis digihjelp og kafè som arrangeres på biblioteket av Røde Kors/Nærmiljøsentralen er også tilbake, annenhver tirsdag. Neste gang er 27. februar.

Dette blir oppdelt slik på grunn av at de også skal kunne tilby digitalhjelp andre steder rundt om i kommunen, de andre tirsdagene. Opplegget er også flyttet én time fram, og vil foregå fra kl. 11.00-13.00. I dette tidsrommet kan en komme og gå når det passer.

Enten du, eller noen du kjenner, trenger litt hjelp med telefon, nettbrett eller andre digitale hjelpemidler, så er dette stedet å oppsøke. Her møtes en av lav terskel, god kaffe, og blide frivillige som vil hjelpe med det en måtte lure på i den digitale verden.

I forbindelse med suksessen «Familielørdag» på Tysværtunet kulturhus hver lørdag, håper aktørene også at flere vil nytte seg av de gode tiltakene på seniortirsdag.

Når det gjelder busstilbudet «HentMeg» er det avsluttet. Men nye transportordninger som skal gjøre det lettere for seniorer og komme seg til og fra Seniortirsdag er under utvikling, og informasjon vil bli lagt ut så snart dette er på plass.