Markering av verdensdagen for psykisk helse 2023

Verdensdagen for psykisk helse er 10. oktober, og markeres for å øke befolkningens kunnskap, forståelse og åpenhet om hva som styrker og svekker den psykiske helsen, og mobilisere til tiltak som styrker den psykiske folkehelsen.

Vi trenger å høre til #lagplass

Årets kampanje av Verdensdagen for psykisk helse oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende.

En av fem i Norge opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk opprinnelse eller seksuell identitet. Er arbeidslivet, skolen, idrettslaget, nabolaget og vennegjengen blitt arenaer kun for de som passer inn i malen?

Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å lage plass til flere.

Markering av verdensdagen for psykisk helse 2023 i Tysvær kommune

I Tysvær inviteres alt av ungdom, foresatte, besteforeldre, ansatte, frivillige og alle andre interesserte til markering på Tysværtunet Kulturhus tirsdag 17.oktober 2023. Verdensdagen for psykisk helse markeres normalt 10.oktober, men grunnet høstferie legges denne til uken etter.

Tysvær Bygdekvinnelag, Haugaland Motorklubb, LHL Tysvær og Bokn, Tysvær Sanitetsforening og Tysvær kommune har slått seg sammen for å holde markering av Verdensdagen for psykisk helse 2023.

Program for markeringen 17. oktober 2023:

• Kl. 18:00 - Dørene åpnes!
    • Det vil være stands fra mange ulike aktører i Tysværsamfunnet.

• Kl. 18:30 - Ingrid Camilla Aasbøe Heggland, leder for Haugaland DPS, åpner kvelden.

• Kl. 18:40 - Elever danselinjen på Skeisvang videregående skole vil framføre dans.

• Kl. 18:50 - Foredrag med Eirik Mortensen.
    • Mortensen snakker til ungdom, og alle som danner "laget rundt ungdommen". Så her er det bare å ta med deg alle du kjenner, både ung og gammel!
    • Mortensen overlevde terroren på Utøya i 2011, og senere har han bodd på tre kontinenter og opparbeidet seg en unik erfaring på forskjellen mellom det å leve og overleve.
    • Et foredrag med Eirik Mortensen gir deg:
      • En åpenhjertig vitnehistorie fra Norges mørkeste dag.
      • En engasjerende formidler som blander humor og alvor.
      • Verktøy for hvordan å håndtere en krise.

Arrangementet er gratis, men hent ut gratisbillett før ankomst her!

Plakat med informasjon om hvor man tar kontakt dersom man trenger noen å snakke med. - Klikk for stort bilde