Krigen i Ukraina

Tysvær kommune får mange henvendelser som følge av krigen i Ukraina. Det er bekymring, men også stort engasjement for å hjelpe.

Status i Tysvær

Tysvær kommune følger flyktningsituasjonen tett, med blant annet ukentlige møter med Statsforvalteren i Rogaland og dialog med UDI og IMDi. FNs høykommissær for flyktninger forventer at rundt fire millioner ukrainere kan komme til å forlate landet, og det er nå en økning i antall ukrainske asylsøkere som kommer til Norge. I Tysvær er det allerede en familie som har ankommet, og disse tas hånd om på en god måte.

Kommunen forbereder tjenestene til å kunne ta imot eventuelle flyktninger, og har allerede på plass et koordineringsteam som ledes av flyktningkoordinator. Her deltar alle relevante tjenester som har ansvar ved mottak av flyktninger, som for eksempel barnehage, skole, helse og bolig.

Det er IMDi som ber kommunene bosette flyktninger. IMDi er i dialog med Tysvær kommune om hvilken kapasitet kommunen har til å bosette flyktninger i 2022. Dette er ikke avgjort per dags dato.

Boliger for flykningene

Det er foreløpig for tidlig å si noe om behovet for boliger for midlertidig innkvartering (mottak) eller til fast bosetting fremover, men alle henvendelser om forslag til løsninger eller ønsker om å bidra med bolig mottas med takk. Kontakt da flyktningkoordinator per mail.

Slik kan du hjelpe

På nettsidene til Frivillighet Norge finner du informasjon om hvordan du kan støtte Ukraina.

Tysvær kommune har per dags dato ikke oversikt over eventuelle behov for frivillig innsats i forbindelse med ankomst av flyktninger. Men har du som enkeltfrivillig eller organisasjon ønske om og anledning til å bidra- kontakt leder for Tysvær frivilligsentral Grethe Vangsnes per mail for å registrere dette.

Frivillighet kan i slike situasjoner kan handle om alt fra bistand med klær og utstyr, tolk, støtte/samtalepartner, handlehjelp, fadderfamilie, koordineringsarbeid og mye mer.

Om egenberedskap og tilfluktsrom

Kommunen får en del spørsmål om tilfluktsrom i forbindelse med krigen i Ukraina. Det er ingen offentlige tilfluktsrom i Tysvær, men flere private. Disse er beregnet på ansatte og andre som har sin tilknytning til bedriften. I tillegg er det tilfluktsrom ved de fleste av skolene i kommunen, noen av barnehagene, på rådhuset og ved sykehjemmene.

Ved en situasjon der det eventuelt blir aktuelt å bruke disse, vil kommunen gå ut med informasjon på kommunens nettside og ved varsling på mobiltelefon til innbyggere i kommunen.

Per i dag har verken DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) eller Sivilforsvaret sendt ut melding til landets kommuner om å klargjøre tilfluktsrom. Dette betyr at man ikke anser dette som aktuelt slik krigssituasjonen er i dag.

Tysvær kommune minner også om råd for egenberedskap ved farer og ulykker.

Nyttige lenker

UDI