Informasjon om fugleinfluensa

Har du oppdaget døde eller syke fugler og andre dyr, og mistenker fugleinfluensa? Meld fra til Mattilsynet.

Det påvises fugleinfluensa hos et stadig økende antall ville fugler i Norge. Dette omfatter flere arter, men i år rammer sykdommen særlig truede arter som krykkje og andre måkearter. I Finnmark har det pågått et omfattende utbrudd siden begynnelsen av juni.

Smitten sirkulerer blant ville fugler, og vi må ta høyde for at utbrudd med et stort antall syke og døde villfugl kan oppstå også i andre deler av landet. Det er derfor viktig at vi har øyne åpne og rapporterer til Mattilsynet hvis det blir funnet døde eller syke fugler. Det er imidlertid svært viktig at man ikke røre disse fuglene.

Det er helst fugler av disse artene som omfattes:

• andefugler (ender, gjess og svaner)
  • havsuler
  • måkefugler
  • vadere
  • rovfugler (spesielt ørn og musvåk)
  • åtseletere (kråkefugler)
  • småfugl (kun ved mange døde fugler på et lite område)
  • rovdyr
  • sjøpattedyr

Finner du disse fuglene ta kontakt med Mattilsynet på e-post

Du kan også ringe Mattilsynet på telefon 22 40 00 00