Er du over 65 år og ønsker en boligkartlegging?

Tysvær kommune er godt i gang med gjennomføring av den nye ordningen “boligkartlegging”, som er ett av flere tiltak for et aldersvennlig Tysvær.

Et viktig mål for Tysvær kommune er å tilrettelegge for at alle innbyggere skal kunne bo trygt og godt hjemme, så lenge man klarer.

Kommunen tilbyr derfor GRATIS boligkartlegging for innbyggere over 65 år, i samarbeid med takstmann/byggmester Roar Ingebrigtsen.

Her kan du lese mer om hva en boligkartlegging er

Ønsker du boligkartlegging?

Ta kontakt med Kjell Bjørkheim, konsulent/prosjektleder i Tysvær kommune, for å melde fra om ønske for boligkartlegging. Alle som ønsker, og er i aktuell aldersgruppe, er velkommen til å ta kontakt.

Kjell Bjørkheim videreformidler deretter ønsket til byggmester Roar Ingebrigtsen.

Kjell Bjørkheim
Mail: kjell.bjorkheim@tysver.kommune.no

Oppsummering av eldres boligbehov i Norge etter kartlegging i 2023

• 94 prosent er enten meget fornøyd eller fornøyd med boligen sin.
  • 7 av 10 har ikke valgt nåværende bolig med tanke på endring i funksjonsnivå eller bevegelighet.
  • 4 av 10 eldre mener deres nåværende bolig i liten grad eller ikke i det hele tatt er tilpasset med tanke på endring i funksjonsnivå eller bevegelighet.
  • Av de eldre som regner med å flytte, er den viktigste grunnen at de vil ha en lettstelt bolig med alt på ett plan.
  • 8 av 10 eldre mener det er viktig å eie egen bolig i alderdommen. Like mange mener det er viktig å bo nær familie og ha plass til overnattingsgjester.
  • 4 av 10 eldre mener deres kommune i liten grad eller ikke i det hele tatt er forberedt på at det blir flere eldre.
  • 6 av 10 mener det er både den enkeltes og det offentliges ansvar å sikre at eldre får en tilpasset bolig dersom de trenger dette på grunn av endringer i helsetilstand.

Fra rapporten «Eldres boligbehov 2023», hvor Ipsos har gjennomført en spørreundersøkelse blant medlemmene som er 55 år eller eldre i Huseierne og Pensjonistforbundet.