Diskuterte frivillighet med stortingspresidenten

Mandag morgen tok stortingspresident Masud Gharahkhani turen innom Tysvær kommune. På agendaen stod samtale om innovasjon og frivillighet.

flere kvinner og menn, deriblant stortingspresident Masud Ghirarhkhani og noen frivillige står og smiler. - Klikk for stort bildeStortingspresident Masud Ghirarhkhani besøkte Tysværtunet kulturhus og fikk høre litt om frivillighet i kommunen. Fra venstre: Anne Kesia Gullhav Leirvik (Røde Kors), Jonny Høgden (kirken), Paul Eggen (Røde Kors), stortingspresident Masud Ghararhkhani, Jon Inge Ulvøy (Skjold IL), seksjonsleder for aktivitet Tove Rullestad, frivilligleder Grethe Vangsnes, samt Lisbeth Skilhagen Haaheim (kirken). Iris Elin Ullvang/Tysvær kommune

Stortingspresident Masud Ghararhkhani var nylig i Haugesund for å åpne filmfestivalen. Da tok han seg en tur til Tysvær kommune i samme slengen. Der ble det invitert til samtale om innovasjon og frivillighet, i regi av blant annet frivilligsentralen.

Representanter fra frivilligsentralen, Røde Kors, kirken og Skjold idrettslag fikk fortalt litt om sitt arbeid med frivillighet, samt dele litt om både positive erfaringer og utfordringer rundt dette.

Til stede var også seksjonsleder for aktivitet Tove Rullestad, ordfører Sigmund Lier, samt rådmann Sigurd Eikje.

– Lykkes i Tysvær

Stortingspresidenten hadde lovord å komme med om frivilligheten på Haugalandet.

– Det er imponerende, jeg synes det er veldig flott å se at en har fått opp frivilligsentraler som drar frivilligheten sammen. Norge går ikke rundt uten de frivillige, det ser en også i Tysvær. Det er også noe med at folk har lyst til å være frivillige når det passer dem, og hvis en organiserer det på en god måte, gjør det at en får enda flere frivillige og enda mer hjelp til folk. Og det lykkes dere med her, så det var flott å se, sier Ghararhkhani.

– Det som er viktig er å lytte til de tilbakemeldingene som kommer, og nå er det mange som sliter i hverdagen. Og se på hvordan Stortinget og regjeringen kan stille opp slik at frivilligheten kan nå ut til enda flere mennesker, på en verdig måte, sier han.

Daglig leder for frivilligsentralen, Grethe Vangsnes, sto i bresjen for å arrangere samtalen.

– Jeg synes det er fantastisk at vi får lov å fremheve frivilligheten i Tysvær, som er så bra, og at vi får synliggjøre det som blir gjort her. Det er fint at han velger å komme på besøk til en bygdekommune, som kanskje kan møte på litt andre utfordringer enn bykommunene, sier Vangsnes.

Etter samtalen fikk Ghararhkhani med seg et innslag av "Vinduslykke" utenfor korttidsavdelingen. Det er en minikonsert som arrangeres av Røde Kors, og holdes slik at konserten kan ses fra vinduet, derav navnet. Initiativet ble startet opp under pandemien.

flere kvinner og menn, deriblant stortingspresident Masud Ghirarhkhani, ordfører Sigmund Lier, rådmann Sigurd Eikje og og noen frivillige står og smiler på Tysværtunet kulturhus. - Klikk for stort bildePå bildet ser du Jon Inge Ulvøy (Skjold IL), frivilligleder Grethe Vangsnes, ordfører Sigmund Lier, rådmann Sigurd Eikje, stortingspresident Masud Ghararhkhani, Paul Eggen (Røde Kors), Lisbeth Skilhagen Haaheim (kirken), Jonny Høgden (kirken). Iris Elin Ullvang/Tysvær kommune