Dagsturhytte på Alvanuten

Det nærmer seg bygging av dagsturhytte på Alvanuten, og seksjonene som skal monteres står lagret på Eikeskog etter å ha ankommet Tysvær i slutten av juni.

Alle søknader er godkjent, og hytta skal fraktes opp til Alvanuten med helikopter etter at tomta har fått en enkel tilpassing. Dette vil skje i august/september.

Plasseringen av hytta vil bli ved masten på Alvanuten, med flott utsikt over hele Haugalandet. En flott plassering, med god tilkomst, og som kan nåes av mange.

Hytta er tenkt som en plass folk kan møtes på tur, og til å ta en pust i bakken i tørre og fine omgivelser. Hytta vil ha et lite turbibliotek, vedovn, benker og store vinduer som sikrer den gode utsikten.

Startpunkt for turen, for de som kommer med bil, vil være fra parkering i Aksdal sentrum. Herfra vil man finne veien til hytta ved hjelp av skilting. Hovedtraseen vil være på eksisterende tursti fra toppen av Alvanutvegen.

Hytta vil være åpen hele året, men det er ikke mulig å overnatte.

For at hytta og området skal holde seg fint og vare i mange år, er vi avhengige av at alle bidrar ved å rydde etter seg. Ikke kast søppel langs turløypa eller ved hytta. Etterlat stedet som du selv ønsker å finne det.

Denne hytta er én av flere i Dagsturhytte-prosjektet som er et samarbeid mellom Rogaland fylkeskommune, Sparebank 1 SR-Bank stiftelsen og alle kommunene i Rogaland. Hytta er tilsvarende de som allerede er bygget i både Rogaland og Vestland.

Les mer om Dagsturhytte-prosjektet i Rogaland her