Bli med på Vårryddedagen 19. mars!

Lørdag 19. mars arrangeres den nasjonale vårryddedagen rundt om i landet.

Vårryddedagen arrangeres for å rydde etter at snøen er smeltet og før den sårbare hekketiden til fuglene. Vil du være med å rydde? Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Selv små aksjoner bidrar til opprydning. Under Vårryddedagen bidrar barnefamilier, vennegjenger, studenter, bondelag og fiskerinæringen, friluftsråd, lag og foreninger, kommuner, avfallsselskap og mange, mange flere til en ren og vakker natur. Alt du trenger er et par hansker, sekk eller pose og en plan for avfallshåndtering før man går ut og plukker søppel.

Registrer gjerne ryddeaksjonen din i rydde-portalen; https://ryddenorge.no/

Trenger du ryddeutstyr som sekker og hansker, kan du ta kontakt med kommunen, Friluftsrådet Vest eller Strandryddeaksjon Haugalandet. Vi kan også hjelpe med henting av avfall fra rydding langs strender. For å kunne levere avfallet gratis ved HIM sine mottak på Årabrot eller Toraneset må ryddeaksjonen registreres i rydde-portalen, og du må ha med rydde-koden du får for aksjonen når du skal levere avfallet.

Kontakt i kommunen miljøvernrådgiver Marlin Løvås.

PS: Kommunen tilbyr sekker og henting av avfall gjennom velforeningene/bygdelag for felles ryddedugnader i boligområder senere i vår. Ta kontakt med din velforening om du har spørsmål rundt dette.