Barnehagedagen 2024

Tysvær kommune vil gratulere alle våre flotte barn og ansatte med Barnehagedagen 2024.

Barnehagedagen har blitt markert hvert år i mars måned siden 2005, og blir markert av stadig flere barnehager i hele landet. Dagen markeres med formål om å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.

Barnehagedagen 2024 markeres tirsdag 12. mars, med slagordet «Stedet mitt» og tema kulturarv. Både slagord og tema skal bidra til å synliggjøre hvordan barnehagen og ansatte jobber for å gi barna kunnskap om og erfaring med kulturarven i sitt nærmiljø.

For mange barn er barnehagen det første stedet de gjør erfaringer uten sine nærmeste, og hvor de blir en del av et demokratisk felleskap hvor relasjoner og viktige bånd skapes. I barnehagen legges derfor grunnlaget for innsikt og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn.

Det er Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for barnehager og Fagforbundet som står bak Barnehagedagen. De påpeker at barnehagen er en viktig kulturarena, og et sted der barn får kunnskap og erfaring med lokale tradisjoner og muligheten til å oppleve tilhørighet til eget nærmiljø.