Økonomireglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Revisjon av reglement
  3. 3 Økonomireglementets formål og virkeområde
    1. 3.1 Delegering av fullmakter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budsjett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Livssykluskostnader
    3. 10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år
    4. 10.4 Regelverk
    5. 10.5 Rapportering til kommunestyret
    6. 10.6 Arbeidet med investeringer
  11. 11 Reglement for finansering av investeringer
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  12. 12 Reglement for låneopptak
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å ta opp lån
  13. 13 Reglement for utlån
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å gi utlån
  14. 14 Reglement for nedskrivning av tap
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Myndighet til å gjennomføre nedskrivning av tap
  15. 15 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 15.1 Regelverk
    2. 15.2 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  16. 16 Reglement for strykninger
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  17. 17 Reglement for innkjøp
    1. 17.1 Innledning og bakgrunn
    2. 17.2 Regelverk

13 Reglement for utlån

13.1 Innledning og bakgrunn

Med utlån siktes det både til utlån av egne midler og til utlån finansiert med lån, såkalte videreutlån. Imidlertid skal sosiale utlån, det vil si utlån etter sosialtjenesteloven og utlån til næringsformål føres i driftsregnskapet dersom slike utlån finansieres med driftsinntekter. 

Sosiale utlån regnes som utgifter til drift og det samme gjøres næringsutlån hvis utlånet finansieres av løpende inntekter. Sosiale utlån er gitt med hjemmel i sosialtjenesteloven. Næringsutlån er utlån til næringsutvikling som ofte finansieres med midler fra et næringsfond. 

Bestemmelsen om sosiale utlån og næringsutlån er et unntak fra den generelle regelen om at utlån og mottatte avdrag skal føres i investering. Dette henger sammen med at sosiale utlån og næringsutlån gjerne er risikoutsatt i betydning at dette kan være usikre fordringer. Da vil inntekter (tilbakebetalinger) fra disse fordringene bli inntektsført i drift, men eventuelt ført som tap i drift dersom fordringen ikke innfris. Det er ikke ønskelig at slike usikre inntekter skal være en del av inntekter i investering.

13.2 Regelverk

Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv. § 2-7 regulerer hvilke utlån som skal bokføres i driftsregnskapet. Andre utlån skal føres i investeringsregnskapet. 

Mottatte avdrag på videreutlån kan kun finansiere avdrag på lån eller nye videreutlån, jf. kommuneloven § 14-17, 2. ledd.

13.3 Myndighet til å gi utlån

Rådmannen delegeres myndighet til å gi utlån innenfor de rammer som er vedtatt av kommunestyret. Årlig vedtas dette som del av kommunestyrets budsjettvedtak. 

Rådmannen delegeres også myndighet til selv å avgjøre om mottatte avdrag på videreutlån skal brukes til å finansiere avdrag på lån eller nye videreutlån.