Økonomireglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Revisjon av reglement
  3. 3 Økonomireglementets formål og virkeområde
    1. 3.1 Delegering av fullmakter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budsjett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Livssykluskostnader
    3. 10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år
    4. 10.4 Regelverk
    5. 10.5 Rapportering til kommunestyret
    6. 10.6 Arbeidet med investeringer
  11. 11 Reglement for finansering av investeringer
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  12. 12 Reglement for låneopptak
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å ta opp lån
  13. 13 Reglement for utlån
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å gi utlån
  14. 14 Reglement for nedskrivning av tap
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Myndighet til å gjennomføre nedskrivning av tap
  15. 15 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 15.1 Regelverk
    2. 15.2 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  16. 16 Reglement for strykninger
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  17. 17 Reglement for innkjøp
    1. 17.1 Innledning og bakgrunn
    2. 17.2 Regelverk

4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall

4.1 Innledning og bakgrunn

Kommuner og fylkeskommuner skal forvalte økonomien slik at den økonomiske handleevnen blir ivaretatt over tid. For å kunne si noe om dette er kommunene fra 1. januar 2020 pålagt å utarbeide finansielle måltall. Finansielle måltall kan gi et bedre grunnlag for beslutninger i økonomiplan- og budsjettprosessen, og bedre grunnlag for åpenhet og vurderinger av den økonomiske utviklingen i årsberetningen. 

De finansielle måltallene må fastsettes av den enkelte kommune ut fra kommunens økonomiske situasjon. 

Det er ikke gitt bindende regler for valg av måltall og hvilket nivå måltallene bør ligge på. Kommunene må selv ta eierskap til utarbeidelsen av og bruk av finansielle måltall som styringsverktøy. 

Med finansielle måltall siktes det til politiske mål for økonomisk utvikling, eksempelvis mål for utvikling i netto driftsresultat, gjeldsgrad og driftsreserver. De finansielle måltallene vil kunne bidra til å øke bevisstheten om langsiktig økonomiforvaltning i budsjettprosessene og bedre kunnskapen om kommunens økonomiske stilling og hvilke politiske ambisjoner det er rom for i et lengre perspektiv. 

4.2 Regelverk

Bestemmelsen om at kommunene skal utarbeide finansielle måltall for utviklingen av kommunens eller fylkeskommunens økonomi er tatt inn i kommuneloven § 14-2, bokstav c. 

Bestemmelsen innebærer en plikt for kommunestyret til å fastsette finansielle måltall som hjelpemiddel i den langsiktige styringen av kommunens økonomi. Med finansielle måltall siktes det til politiske målsettinger for kommunens økonomiske utvikling. 

I årsberetningen skal det i henhold til kommuneloven § 14-7, 2. ledd, bokstav a) redegjøres for forhold som er viktige for å bedømme den økonomiske utviklingen og stillingen. Bestemmelsen inneholder i tillegg et nytt krav som innebærer at det må gis en vurdering av om økonomisk utvikling og stilling ivaretar den økonomiske handleevnen over tid. Dette må ses i sammenheng med generalbestemmelsen i § 14-1, 1. ledd og de finansielle måltallene etter § 14-2 bokstav c. For årsberetningen for kommunens samlete virksomhet, må bokstav a forstås slik at det også skal gis en vurdering av den totale økonomien til kommunen som juridisk enhet, basert på det konsoliderte regnskapet, og ikke bare en vurdering knyttet til kommunekassens økonomi.

4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall

Tysvær kommune har vedtatt måltall for: 

  • Netto driftsresultat
  • Generell disposisjonsfond
  • Gjeldsgrad

De finansielle måltallene viser hva som skal til for at kommunen skal ha en sunn utvikling i egen økonomi over tid. De skal støtte opp under en god og langsiktig økonomisk planlegging. De enkelte måltallene bestemmes årlig i forbindelse med utarbeidelsene av budsjett og økonomiplan. 

For perioden 2021 – 2024 har kommunestyret vedtatt følgende måltall: 

  • Netto driftsresultat skal være minimum 4% av kommunens samlede driftsinntekter
  • Kommunens disposisjonsfond skal være minimum 15% av kommunens samlede driftsinntekter
  • Kommunens renteeksponerte lånegjeld skal være maksimum 60% av kommunens samlede driftsinntekter