Økonomireglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Revisjon av reglement
  3. 3 Økonomireglementets formål og virkeområde
    1. 3.1 Delegering av fullmakter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budsjett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Livssykluskostnader
    3. 10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år
    4. 10.4 Regelverk
    5. 10.5 Rapportering til kommunestyret
    6. 10.6 Arbeidet med investeringer
  11. 11 Reglement for finansering av investeringer
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  12. 12 Reglement for låneopptak
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å ta opp lån
  13. 13 Reglement for utlån
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å gi utlån
  14. 14 Reglement for nedskrivning av tap
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Myndighet til å gjennomføre nedskrivning av tap
  15. 15 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 15.1 Regelverk
    2. 15.2 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  16. 16 Reglement for strykninger
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  17. 17 Reglement for innkjøp
    1. 17.1 Innledning og bakgrunn
    2. 17.2 Regelverk

10 Reglement for investeringsprosjekt

10.1 Innledning og bakgrunn

Som investering anses anskaffelser av eiendeler av vesentlig verdi (minst 100.000 kroner), som er bestemt til eget, varig eie eller bruk, samt påkostning på allerede eksisterende varige driftsmidler, jf. KRS nr 4. Med varig menes en økonomisk levetid på minst 3 år regnet fra anskaffelsestidspunktet. 

Alle investeringer skal utgiftsføres i investeringsregnskapet og aktiveres i balansen. Som påkostning klassifiseres utgifter som påløper for å føre anleggsmidlet til en annen stand- eller bedre standard- enn det var i da det opprinnelig ble anskaffet av kommunen. Det vil si utgifter som øker et anleggsmiddels bruksverdi. Påkostning regnskapsføres i investeringsregnskapet. 

Alle investeringer skal budsjetteres og regnskapsføres i investeringsbudsjett/- regnskapet. Dersom det skulle være nødvendig å fremme forslag om investeringer utenom den ordinære planleggingsprosessen, skal rådmannen legge frem behovsutredning til formannskapet som sender sak til kommunestyret for endelig vedtak. 

Investeringsbudsjettet kan være fastsatt som brutto utgifter og inntekter pr. virksomhetsområde, eller brutto utgifter og inntekter pr. investeringsprosjekt. Det kan også være krav om at investeringsprosjekter over visse beløp skal ha et samlet kostnadsoverslag med tilhørende finansieringsplan. Ut over bevilgninger til organisatoriske enheter eller prosjekter kan det komme sentrale bevilgninger til for eksempel utlån og mottatte avdrag på utlån, kjøp og salg av aksjer og salg av eiendommer, bygg og anlegg. 

10.2 Livssykluskostnader

Ved utredning av nye investeringsprosjekter skal reelle alternativer vurderes. Kalkyler av livssykluskostnader er et nyttig verktøy for å vurdere den reelle kostnaden ved ulike alternativer og en del av analysearbeidet for vurdering av økonomisk levedyktighet og kvalitetssikring av beslutningsgrunnlaget.

10.3 Investeringsprosjekter som går over flere år

Investeringsbudsjettet er ettårig. Dette innebærer at et investeringsprosjekt som vil gå over flere budsjettår, må tas inn i investeringsbudsjettet kun med den delen av utgiftene til prosjektet som forventes i det aktuelle budsjettåret. Bevilgninger til resterende del av utgiftene til et flerårig prosjekt må deretter tas inn i de påfølgende års budsjetter i takt med prosjektets fremdrift. Samtidig innebærer dette at vedtak om totale kostnadsrammer for flerårige enkeltprosjekter må gis som tillegg til den obligatoriske oppstillingen av investeringsbudsjettet, og utgiftene må fordeles på de enkelte år i økonomiplanen. 

Budsjetterte prosjekter som ikke er iverksatt eller fullført innenfor planlagt budsjettår, skal tas med i årsbudsjettet for påfølgende år, enten i det ordinære budsjettvedtaket eller i forbindelse med en budsjettregulering. 

10.4 Regelverk

Kommuneloven med forskrift har ikke noen egne bestemmelser på hvordan man skal følge opp investeringsprosjekter. Loven med forskrift har derimot bestemmelser angående finansiering og brutto/netto rammer. Tysvær Kommune skal utarbeide interne rutiner for oppfølging av investeringsprosjekter.

10.5 Rapportering til kommunestyret

Det rapporteres på investeringene til kommunestyret i forbindelse ved tertialrapporteringer og i årsrapporten. Ved behov kan det også rapporteres særskilt til politiske organ gjennom året.

10.6 Arbeidet med investeringer

Et investeringsprosjekt gjennomføres i flere faser; helt fra idefasen, via planlegging, selve prosjektgjennomføringen og til driftsfasen*. 

Et viktig element i gode investeringsprosesser er at prosjektene og alternativene er tilstrekkelig utredet og kvalitetssikret: 

1. Kvalitetssikring av investeringsprosjekter

For alle investeringsprosjekter i kommunen skal det foreligge et beslutningsgrunnlag som er tilstrekkelig kvalitetssikret før prosjektet vedtas. Kravet til beslutningsgrunnlag vil kunne variere ut fra type investering, kompleksitet/usikkerhet og økonomisk omfang. 

 

2. Generell prosessbeskrivelse for større investeringsprosjekter 

1. Investeringsbehov ytres i økonomiplanarbeid fra resultatområdene. Rådmannen avgjør hvilken investeringsprosjekter som skal fremmes i økonomiplanfremlegg. 

2. Det skal utarbeides en behovsanalyse. Hovedkravene til prosjektet skal defineres, og alternative løsninger utredes. Kostnadsanslag for investeringen og forventede kostnader gjennom investeringens levetid for aktuelle alternativer og gjennomføringsmodeller skal beregnes. Dette beslutningsunderlaget skal kvalitetssikres. 

Dersom kvalitetssikringen konkluderer med at beslutningsgrunnlaget er kvalitetsmessig godt nok til at kommunen kan vurdere å gå videre med prosjektet, avgjør kommunestyret hvilket alternativ som skal planlegges for gjennomføring. 

Deretter gjennomføres et forprosjekt for å fremskaffe gjennomarbeidede kostnadsanslag og plan for fremdrift, organisering mv. Dette materialet skal kvalitetssikres før det avgjøres om prosjektet skal foreslås gjennomført. Det skal legges en styringsramme til grunn ved budsjettering av nye investeringsprosjekter. Budsjettrammen skal være mest mulig nøyaktig etter forutsetningene som foreligger ved budsjetteringstidspunktet. Det skal også tas høyde for en tilstrekkelig sikkerhetsmargin til uforutsette utgifter. 

Når det er gitt bevilgning til et prosjekt må det sikres at den etterfølgende detaljplanleggingen er kvalitetsmessig tilfredsstillende før prosjektet igangsettes. Ved gjennomføringen må det sikres tilfredsstillende rutiner for å ha løpende oversikt over utviklingen i kostnader og i fremdrift samt rutiner for rapportering. 

 

3. Kommunalt engasjement i private investeringsprosjekter og andre kommuners offentlige pålagte investeringer 

Kommunestyret forutsetter at kommunen ikke engasjerer seg i byggeprosjekter der finansieringsplanene er urealistiske. 

Kommunestyret må avgjør om Tysvær kommune skal engasjere seg i private eller andre kommuners investeringsprosjekter. 

 

*NTNU Concept rapport nr. 45 https://www.ntnu.no/documents/1261860271/1262010703/Concept_45_web_A4_no.pdf/ f8d0ff12-1ec4-4475-9b1e-158cc003a946