4 Saksgang i klagesak
Saksbehandler må i hvert enkelt tilfelle vurdere om det er snakk om et enkeltvedtak med klagerett før det i melding om administrativt vedtak informeres om klagerett på vedtaket.
En klagesak skal først behandles i det organet som har fattet enkeltvedtaket. Dette organet – underinstansen i klagesaken – kan oppheve eller endre sitt eget vedtak, dersom det er grunn til det.
Dersom underinstansen ikke vil endre sitt vedtak, skal saken sendes til klageinstansen, som skal gjøre en ny og selvstendig vurdering av saken. Klageinstansen kan bekrefte underinstansen sitt vedtak, fatte nytt vedtak med endret innhold, eller oppheve vedtaket og sende saken tilbake til underinstansen for ny behandling.
Klageinstansen sitt vedtak er endelig og kan ikke påklages videre.
Saksgangen som er beskrevet ovenfor er normalordningen for klagebehandling slik den er fastsatt i forvaltningsloven og gjelder for den kommunale klagenemnden sitt saksområde. Det kan i spesiallovgivningen være fastsatt unntak fra disse generelle reglene.