Elektronisk faktura

Tysvær kommune ønsker at alle leverandører skal sende faktura på elektronisk handelsformat (EHF).

Hva er EHF?

Offentlige virksomheter skal kunne motta faktura og kredittnota på standardformatet EHF (elektronisk handelsformat). Elektronisk faktura er en faktura i et strukturert dataformat som overføres elektronisk fra selger til kjøper og som kan importeres i kjøpers økonomisystem og behandles maskinelt.

Hva er fordelene med elektronisk handelsformat (EHF) 

  • Raskere betaling - postgang og manuelle rutiner forsvinner, noe som vil redusere risikoen for betaling etter forfall
  • Innsparinger i form av papir, porto og automatiske rutiner
  • Risiko for feil blir betydelig redusert (feil tasting og/eller tolking ved skanning)
  • Bedre for miljøet 

Dersom EHF ikke kan brukes, er papirfaktura sendt pr. post det eneste alternativet per dags dato.

Grunner til at fakturaer blir returnert

  • er i annet format enn EHF
  • feiladressert/feilsendt
  • mangelfullt (mtp. innhold, kvalitet og merking)

Hva må du gjøre?

For å sende elektronisk faktura i EHF-format, må du inngå avtale med et aksesspunkt som formidler e-fakturaer på vegne av din bedrift. Du trenger ikke å ha avtale med samme aksesspunkt som Tysvær kommune.

DIFI har laget en veileder for faglig og teknisk personell hos brukere som ønsker å sende og motta elektronisk faktura og kreditnota. Se veilederen her

Hva kreves av Tysvær kommune?

For å sende elektronisk faktura til Tysvær kommune skal alle fakturaene ha Tysvær sitt hovedorganisasjonsnummer: 964979812. Om kommunen er registrert med flere kundeforhold må likevel alle kundeforholdene ha kommunen sitt hovedorganisasjonsnummer.

I tillegg må fakturaen merkes med bestiller sitt ansvarsnummer og navn, da får vi sendt fakturaen til den interne mottakeren.