Praktisk bistand og opplæring

Praktisk bistand omfatter hjelp til nødvendige praktiske gjøremål i hjemmet, og i tilknytning til husholdningen. Praktisk bistand opplæring innebærer at du selv er delaktig i utførelsen av gjøremålene, med mål om å mestre disse selv.  Tjenesten skal ta utgangspunktet i den enkelte sine ressurser, og bidra til gjøre vedkommende mest mulig selvhjulpen.

Hvem kan få innvilget praktisk hjelp i hjemmet?

Tjenesten tildeles fortrinnsvis til:

  • personer med vesentlig funksjonssvikt over tid
  • personer med særlige behov, for eksempel kognitiv svikt
  • personer som ikke kan utføre nødvendig husarbeid, eller andre praktiske gjøremål, ved å ta tiden til hjelp, og/eller ved bruk av nødvendige hjelpemidler
  • personer som ikke bor sammen med andre husstandsmedlemmer som kan utføre husarbeid eller andre praktiske gjøremål
     

Forventninger til deg som mottaker av tjenesten

Ved praktisk bistand til renhold i boligen stilles det krav om at nødvendig rengjøringsutstyr er tilgjengelig, funksjonelt og rent. Det vil også bli vurdert om utstyr og hjelpemidler som er tilgjengelige på markedet kan gjøre deg mer selvhjulpen, og dermed redusere ditt behov for hjelp. Eksempler kan være vaskemaskin, oppvaskmaskin og robotstøvsuger.

Hva koster denne tjenesten?

Praktisk bistand er en tjeneste man må betale for.  Egenandel for tjenesten er regulert i  Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester . Satser for egenbetaling blir vedtatt av kommunestyret hvert år. Prisen for praktisk bistand blir bestemt ut fra husstanden sin samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag. Kommunen sender faktura på etterskudd. Praktisk bistand opplæring er ikke en betalingstjeneste.

Pristabell hjemmetjenester
Inntekt/G-grense Pris per time Betalingstak per måned
Inntekt under 2G kr. 224,- kr. 224,-
Inntekt 2-3G kr. 486,- kr. 1518,-
Inntekt 3-4G kr. 541,- kr. 3040,-
Inntekt 4-5G kr. 541,- kr. 4132,-
Inntekt over 5G kr. 600,- kr. 5106,-

Hvordan søker du om denne tjenesten?

Du kan fylle ut søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester nederst på siden. Du kan også kontakte kommunen dersom du har behov for hjelp til å søke. Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen en måned skal du ha en skriftlig forklaring på grunnen til dette. I samme brev skal du få informasjon om når man regner med at du har ett svar/avgjørelse. Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken, og kan i sammenheng med dette avlegge et besøk i hjemmet for å få ett helhetsinntrykk av behovet for tjenesten.

Søknadskjema

Søknadskjema for helse og omsorgstjenester (PDF, 496 kB)

Lovverk

  • Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1: «Rett til nødvendig hjelp fra kommunens helse- og omsorgstjeneste»
  • Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 første ledd: «kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester»
  • Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav b: «for å oppfylle ansvaret etter § 3-1 skal kommunen blant annet tilby følgende: praktisk bistand og opplæring»

Kontaktinformasjon

Ressurs og tjenestekontoret
Postboks 94, 5575 AKSDAL
E-post
Telefon 52 75 70 40

Telefontid
Mandag-fredag kl. 09:00-11:30 og 12:30-14:00

Kontortid: 
Kun etter avtale

Her finner du oss:
Vi holder til på Aksdal Senter i 2. etasje ved senterkontoret. Postkassen vår er til venstre før trappen.

For å ivareta sikkerheten til våre ansatte og besøkende, er kontordøren låst til enhver tid. Ta derfor kontakt per telefon dersom du ønsker å komme i kontakt med oss. 

Hjemmetjenesten
Telefon 52 75 87 02

Besøksadresse:
Aksdalsvegen 155, Tysværtunet

Postadresse:
Postboks 168, 5570 Aksdal