Helsetjenester i hjemmet

Tjenesten er ofte best kjent som hjemmesykepleie.  Tjenesten er for personer som trenger nødvendige kommunale helsetjenester i hjemmet, enten på grunn av helsemessige årsaker, eller nedsatt funksjonsnivå.

Hva er målet vårt med denne tjenesten?

Målet er å forebygge, behandle og legge til rette for mestring av sykdom eller funksjonsnedsettelse, som igjen bidrar til at man kan bo hjemme så lenge som mulig. Tjenesten skal ta utgangspunkt i den enkelte sine ressurser og bidra til at man opprettholder, eller får igjen størst mulig egenmestring. Tjenesten er tilgjengelig hele døgnet.

Helsetjenester i hjemmet kan være

  • legemiddeladministrering
  • sykepleiefaglige prosedyrer
  • medisinske behandlinger
  • observasjoner
  • stell av sår eller infeksjoner for personer som ikke kommer seg til fastlegen
  • psykisk helsetjeneste
     

Hvem kan få innvilget helsehjelp i hjemmet?

  • personer med spesielle hjelpebehov som følge av sykdom eller funksjonsnedsettelse
  • personer som ikke selv kan oppsøke helsehjelp
  • personer med behov for medisinsk behandling, hvor det ikke er nødvendig med institusjonsopphold
  • personer som har behov for pleie og omsorg ved livets slutt

Hva koster tjenesten?

Tjenesten er gratis.

Hvordan søker du denne tjenesten?

Du kan fylle ut søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester nederst på siden. Du kan også kontakte kommunen dersom du har behov for hjelp til å søke. Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen en måned skal du ha en skriftlig forklaring på grunnen til dette. I samme brev skal du få informasjon om når man regner med at du har ett svar/avgjørelse. Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken, og kan i sammenheng med dette avlegge et besøk i hjemmet for å få ett helhetsinntrykk av behovet for tjenesten.

Søknadskjema

Søknadskjema for helse og omsorgstjenester (PDF, 496 kB)

Lovverk

Kontaktinformasjon

Ressurs og tjenestekontoret
Postboks 94, 5575 AKSDAL
E-post
Telefon 52 75 70 40

Telefontid
Mandag-fredag kl. 09:00-11:30 og 12:30-14:00

Kontortid: 
Kun etter avtale

Her finner du oss:
Vi holder til på Aksdal Senter i 2. etasje ved senterkontoret. Postkassen vår er til venstre før trappen.

For å ivareta sikkerheten til våre ansatte og besøkende, er kontordøren låst til enhver tid. Ta derfor kontakt per telefon dersom du ønsker å komme i kontakt med oss. 

Hjemmetjenesten
Telefon 52 75 87 02

Besøksadresse:
Aksdalsvegen 155, Tysværtunet

Postadresse:
Postboks 168, 5570 Aksdal

Hilde Gunn B. Haaland
Seksjonsleder hjemmetjeneste
E-post
Telefon 91 37 84 61
Miriam T. Haukland
Avdelingsleder Hjemmetjenesten sone Førresfjorden
E-post
Telefon 47 68 45 37
Inger Lise Stokkenes
Avdelingsleder Hjemmetjenesten sone Aksdal sentrum
E-post
Telefon 91 38 59 31
Anne Kathrine Thomassen
Avdelingsleder Hjemmetjenesten sone Tysværvåg/Nedstrand
E-post
Telefon 47 71 95 21
Signe L. Wilhelmsen
Koordinator hjemmetjenesten
E-post
Telefon 91 38 37 13