Frivilligplan 2019-2023

2 Sammendrag

Tysvær kommune ønsker med denne planen å forholde seg aktivt til det store mangfoldet av frivillighet, de ubenyttede mulighetene og store gevinstene som ligger i frivillig sektor lokalt. Det er nye tider på frivillighetsfeltet, med blant annet en økning i individualistisk frivillighet og en jevn økning i andelen frivillige på velferdsfeltet. 

For å holde tritt med samfunnsutviklingen er det derfor behov for å sette frivillighet på dagsorden i Tysvær i tiden fremover- å legge til rette for et paradigmeskifte på området. Det anbefales en strukturendring internt i kommuneorganisasjonen, for å skape en god match mellom den offentlige og frivillige sektoren. Internasjonal forskning viser nemlig at holdninger til frivillighet blant ansatte har lenge vært anerkjent som en mulig barriere for frivillig innsats innen offentlig sektor. Frivillig innsats kan komme i konflikt med en logikk knyttet til profesjonalisme, som blant annet innebærer en idé om spesialiserte ferdigheter, som ekspertkunnskap, og om mulige utfordringer knyttet til varighet og stabilitet.

Planen legger opp til en gradvis kulturendring og- bygging i hele kommuneorganisasjonen. Nye funksjoner som frivilligleder, -koordinatorer og- kontaktpersoner vil danne grunnlaget for et styrket samarbeid med organisasjoner og enkeltpersoner på en rekke områder. Det er et mål for kommunen å legge til rette for en aktiv og bærekraftig frivillig sektor som holder seg og øker innsatsen og aktiviteten sin. Klare frivillighetspolitiske mål på prioriterte områder skal bidra til dette.

Forslag til tiltak:

1.    Ny modell internt i kommuneorganisasjonen:

1.1.    Etablere funksjonen Frivillighetsleder. Anbefales sentralt plassert i organisasjonen, i rådmannens stab eller tilsvarende. Faglig overordnet ansvar.
1.2.    Etablere frivillighetskoordinatorer i de tre nye resultatområdene.
1.3.    Etablere frivillighetskontakter i alle seksjoner. Anbefales faste ressurser/funksjoner dedikert til håndtering av frivilligheten i sin seksjon.
1.4.    Opprette forum for frivillighetskoordinatorer og –kontakter.
1.5.    Utvikle digital håndbok for frivillighetskontakter.
1.6.    Etablere introduksjonskurs og kompetansetiltak for ansatte
1.7.    Kulturbygging i resultatområdene 

2.       Evaluere kommunale tilskudd til lag/organisasjoner og evt. justere disse
3.       Ta i bruk/utvikle digitale verktøy for kommunikasjon og samarbeid
4.       Utvikle nye faste møteplasser mellom frivilligheten og TK
5.       Årlig utdeling av frivilligprisen
6.       Evaluere frivilligsentralens rolle