Forsøk med vurdering uten karakter i orden og oppførsel

Vi har tidligere informert om at vi har søkt om å delta i et forsøk om vurdering uten karakter i orden og oppførsel.  Denne søknaden er nå godkjent av Udir.

Forsøket startet opp fra skolestart 2023 og vil vare i 3 år. Beslutningen er fattet med hjemmel i opplæringsloven § 1-5 og privatskoleloven § 2-5. Beslutningen regnes ikke som et enkeltvedtak i forvaltningslovens forstand.

Formålet med vurdering i orden og oppførsel er å fremme sosial læring, sikre at eleven har et trygt og godt skolemiljø, og gi informasjon om elevens orden og oppførsel. I de nye læreplanene som ble innført høsten 2020 er blant annet dybdelæring, kritisktenkning og elevmedvirkning sentrale temaer. Vurderingen av elevenes orden og oppførsel skal også bygge opp under dette. Karakterene i orden og oppførsel skiller seg fra karakterene i fag på den måten at karakteren tar
utgangspunkt i hva elevene ikke må gjøre eller ikke mestrer. 

Formålet med forsøket er å skaffe et bedre beslutningsgrunnlag som belyser fordeler og ulemper ved å fjerne vurdering med karakter i orden og oppførsel, samt gi oss mer kunnskap om alternative vurderingspraksiser som eventuelt kan erstatte disse standpunktskarakterene.

I forsøket skal vi prøve ut vurdering i orden og oppførsel uten karakter. Selv om vi fjerner karakteren, skal elevene fremdeles vurderes i orden og oppførsel, og vi skal derfor bruke andre metoder enn karakter for å vurdere og gi tilbakemeldinger til elevene. Karakterer erstattes av tilbakemelding til elever gjennom elevsamtaler. Det vil være en løpende dialog mellom kontaktlærer og elev/foresatte om disse forholdene, men ikke en halvårsvurdering som tidligere. Vi vil også ha klassemøter hvor klassen diskuterer ulike temaer knyttet til orden og oppførsel.

Det skal være frivillig for elevene å delta i forsøket. Elever som ikke ønsker å delta i forsøket skal få vurdering med karakter i orden og oppførsel. Vi ber om at dere foresatte melder inn til rektor hvis dere ikke ønsker at deres barn deltar i forsøket. Det er helt klart et ønske fra skolen sin side at flest mulig er med på forsøket.

Forsøket skal evalueres av NIFU på vegne av Utdanningsdirektoratet. Vi som er deltakere i forsøket er forpliktet til å ta del i evalueringen. NIFU har delt skolene som deltar inn i ulike grupper som får støtte til arbeidet med å utvikle en vurderingspraksis. Vi har god dialog med NIFU.

Med hilsen
Harald Heien
rektor

Brit Iren Meland
konsulent